Hybridfærger fejrer etårsdag på Gedser-Rostock
De to Scandlines-færger M/F Copenhagen og M/F Berlin kunne mandag fejre etårsdag sammen.
M/F Berlin blev indsat på Gedser-Rostock den 23. maj 2016 og nogle måneder senere, den 21. december 2016, fulgte søsterskibet M/F Copenhagen efter.
Selvom begge færger altså blev indsat i 2016, var det først i februar 2017, at de gik i drift sammen på ruten. I løbet af januar var færgerne på skift en tur på værftet Fayard for at få færdiggjort de sidste tekniske installationer.
Søndag den 5. februar 2017 gik de to nye hybridfærger i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock og sejler nu i totimersdrift på ruten. Takket være verdens to største hybridfærger ser resultatet for 2017 særdeles positivt ud for det dansk-tyske rederi, hvor især ruten Gedser-Rostock har bidraget med flotte vækstrater: 17% alene på fragt og mere end 10% på biler sammenlignet med året før.
De to færger har dermed overgået alle forventninger, og hos Scandlines er der bred enighed om, at de store investeringer – mere end 1 milliard per skib – klart har kunnet betale sig.
I 2017 transporterede Scandlines i alt 2,5 millioner køretøjer og mere end 7,6 millioner passagerer på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock og er dermed en integreret del af infrastrukturen mellem Skandinavien og det europæiske kontinent.