Scania med nyt city-førerhus
Nu præsenteres L-serien i Scanias nye generation af lastbiler til kørsel i byer og byområder. L-serien er skræddersyet til distribution, affaldshåndtering og entreprenørvirksomhed.
Førerhusene i L-serien er 20 cm længere og fås med tre forskellige taghøjder: Lav, normal og høj. Hvis man bestiller med kneeling-funktion (som aktiveres automatisk via håndbremsen), får chaufføren adgang til førerhuset med kun ét skridt - gulvhøjden er så omkring 80 cm (afhængigt af valg af dæk). Ud over at være lavt, er indgangstrinet også 79 cm bredt.
Uden kneeling-funktion kræves to trin for at komme ind i førerhuset.. Gulvhøjden er så ca. 93 cm høj.
Begge sider af førerhuset tilbyder samme indstigning. Via en forbindelse foran motortunnelen er det også nemt at bevæge sig på tværs af førerhuset - så man eksempelvis undgår at skulle gå ud på vejen i venstre side.
Tre motorstørrelser
L-serien drives af Scanias opdaterede 9-liters motor, som fås i tre forskellige dieselvarianter med forskellig ydelse. I løbet af 2018 vil Scania også tilføje sin OC09-gasmotor med to forskellige ydelser (CNG og LNG).
Alle motorer kan kombineres med Scania Opticruise eller en automatisk Allision-gearkasse.
- Denne lastbil ikke er så høj som andre lastbiler. Derfor vil den blive værdsat i byområder, siger Henrik Eng, der er product manager i Scania Trucks.
- Det drejer sig ikke kun om fremtoning, men også det faktum, at chaufførerne er i øjenhøjde med andre trafikanter - og forbedret ergonomi for chaufførerne, der stiger ind i og ud af førerhuset mange gange i løbet af en dag.
En særlig rude
En større landvinding inden for sikkerhedsområdet er Scanias introduktion af cityruden. Det er en lavt placeret rude i passagerdøren, så chaufførens bedra har mulighed for at se cyklister og fodgængere i lastbilens umiddelbare nærhed.
Cityruden er opvarmet og kan bestilles til passagerdørene i alle P- og L-førerhuse. Valg af denne ekstra rude giver nogle begrænsninger for åbningen af dørens normale siderude.