Der er penge at spare på lønnen
At udbetale løn til sine ansatte er langt fra altid så simpelt, som det lyder. Faktisk er lønmarkedet lidt en jungle, hvor det kan være vanskeligt at overskue, hvilke løsninger, man skal satse på. Hvordan finder man det rette match? Og er der overhovedet forskel?
Lønplatformen Gratisal er ny aktør på transportmarkedet, og her er man af den klare opfattelse, at processen omkring udbetaling af løn i mange tilfælde langt fra er så effektiv, som den har potentiale til at være. Og det kan gøre en betragtelig forskel, hvilke systemer, man anvender, hvis man beskæftiger sig indenfor en branche, der i forvejen er præget af små marginer – som for eksempel transportbranchen.
- Vi oplever stor efterspørgsel på vores løsning, fordi den frigiver tid og penge til kerneforretningen. Vi har for nylig reduceret lønarterne fra 240 til 35 i en transportvirksomhed ved hjælp af automation, og der indså jeg, at vi virkelig kan gøre en forskel for transportsektoren. Med 700.000 lønmodtagere er der masser processer, som kan optimeres og give besparelser. Det vil vi sørge for, og derfor fokuserer vi nu endnu mere på transportsektoren, siger Frants Moraitis, administrerende direktør og stifter af Gratisal.
Ifølge Frants Moraitis hænger mange transportvirksomheder stadig lidt i bremsen, når det kommer til at udnytte digitaliseringen og få opdateret systemerne til en tidssvarende udgave. Men med den stigende konkurrence, bliver incitamentet til at fintune også på dette område stadigt større.
- Med så lav margin som i transportsektoren, betyder det meget, hvor man lægger sine penge og administrationstid. Normalt tager det måneder at skifte lønsystem, men vi kan gøre det på to dage, og så har vi som de første integreret udlandsbetaling i vores løsning. Det er 50 pct. billigere end i banken og kursen kendes inden beløbet trækkes. Det giver alt sammen administrative fordele og gennemsigtighed for medarbejderne, forklarer Frants Moraitis.
Han tilføjer desuden, at Gratisal er nemt at integrere med transportsystemer, da det er teknisk designet til at være åbent. Og selvom det måske kan lyde en smule kringlet, så er der i den grad taget højde for brugeren, forsikrer han:
- Den fleksibilitet, vi har indbygget i Gratisal, gør, at brugeren kan komme langt på egen hånd, og derfor behøver man heller ikke være specialist for at betjene det her system. Systemet tager hånd om meget for dig, og det er lavet på menneskesprog, så det bliver nemmere at gøre rigtigt. Uden at gå på kompromis med funktionalitet, siger han til Transportmagasinet.
Gratisal har allerede indledt en række aftaler med transportvirksomheder og er derudover i dialog med flere potentielle kunder. Forhåbningen er at lave aftaler med op til 50 virksomheder inden for transportsektoren inden årets udgang.