Med specialtransporter til Frederikssund
Mandag den 5. marts klokken 09.00 forlader det første broelement Frederiksværk Havn med retning mod Frederikssund på en ekstra lang lastbil.
- Det bliver noget af et syn. Lastbilen er cirka 30 meter lange og skal fragte et ekstremt stort og tungt element. Vi kommer til at genere trafikken på ruten, fordi lastbilen kører langsomt. Vi har flyttet skilte for at få plads, og den første tur skal vise, om vi har fået rykket nok rundt på vejudstyret, siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet.
Her kan du se transporterne på rutenFrederiksværk Kregme Frederikssund |
492 elementer
I løbet af mandagen ankommer i alt 12 brodæk-elementer til Frederiksværk Havn. På dagen vil de første to elementer blive fragtet til byggepladsen i Frederikssund. De resterende elementer vil i løbet af uge 10 blive fragtet til byggepladsen med 2-3 daglige transporter.
- Brodækket på Fjordforbindelsen kommer til at bestå af i alt 492 elementer, så vi skal altså gentage disse transporter 492 gange over det kommende år. På mandag nøjes vi med de to første transporter, siger Henrik Vincentsen.
Fuldt lastede transportere må maksimalt køre med en hastighed på 45 km/t. Den første lastbil til byggepladsen i Frederikssund er klokken cirka 10.30 efter en køretur på ca. halvanden time.
- Den sværeste del på ruten bliver turen gennem rundkørslerne på strækningen. Her skal transporterne helt ned i fart, og trafikken standses af følgebiler. Derfor håber vi, at vores medtrafikanter vil være tålmodige og respektere, at transporterne kører meget langsomt, siger Henrik Vincentsen.
Det er vognmandsfirmaet Torben Rafn A/S, der har fået opgaven med at transportere de mange brofagselementer.
Fakta om fjordforbindelsenDen nye bro over Roskilde Fjord, som bærer navnet Kronprinsesse Marys bro, bliver en betalingsbro. Betalingsanlægget vil være det første free flow betalingsanlæg i Danmark. Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund og knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage. Projektets samlede budget er på cirka 2 mia. kroner, og den nye fjordforbindelse og betalingsanlægget forventes åbnet ultimo 2019. |