Elektrisk Actros ruller ud til de første kunder
Mercedes-Benz fremviste i 2016sin eldrevne konceptlastbil beregnet til distribution i byområder, og nu har Daimler udviklet en fuldt fungerende, eldrevet lastbil. De første ti eksemplarer vil om kort tid blive leveret til kunder, som skal teste bilerne ude i virkeligheden.
- Vi samarbejder med vores kunder om at udvikle eActros til et realistisk alternativ, siger Martin Daum, CEO for Daimler Trucks.
Fokus kommer til at være på bytransport. De kortere distancer gør elektrisk transport oplagt og passer perfekt til eActros. Samtidig er det netop i byområder, at mindre forurening og støj står højst på ønskelisten.
- At høre stilheden fra en eldrevet personbil er én ting. Men når man står ved siden af en stor lastbil, som er helt lydløs, går det op for én, hvor vant til larmen vi er. Det er en sjov fornemmelse, når den ruller videre uden en lyd, siger Martin Hink, chef for Mercedes-Benz Trucks i Sverige og Danmark.
- Når lastbilerne er lydløse, åbner det op for mulighederne for forskellige former for distributionskørsel om natten i byerne. Og det betyder, at vi mindsker trængslen i byerne om dagen, siger salgs- og marketingchef for Mercedes-Benz Trucks Danmark, Jens Tittel.
Op til 25 ton og tre aksler
eActros bygges i et antal forskellige test-udgaver med både to og tre aksler og med totalvægt på 18 eller 25 ton. Blandt mulighederne for eftermontering er fast kasse med og uden køl, samt lad og tank.
Sammenlignet med konceptlastbilen har eActros gennemgået en del ændringer. I alt anvendes elleve batteripakker, og der er så vidt muligt anvendt komponenter, som allerede – eller snart – serieproduceres.
Ti kunder i Tyskland og Schweiz skal bruge eActros til distribution af alt fra fødevarer og råvarer til byggematerialer over en periode på et år. Når perioden slutter, leveres bilerne videre til ti nye kunder for yderligere et års tests og evalueringer. Resultatet skal dels anvendes til at optimere og udvikle lastbilerne, men vil også blive publiceret, så interesserede kunder kan planlægge i god tid.
Målet er at serieproducere eldrevne, tunge lastbiler til konkurrencedygtige priser allerede i 2021.