Sær tolkning om særtransport
Skal tre stålplader fremover sendes med tre lastbiler i stedet for at samle de tre plader på en lastbil?
Det kan blive konsekvenserne af en ny fortolkning fra Rigspolitiet af reglerne om særtransport, der gælder for transport af udeleligt gods, som overskrider den normale bredde eller længde.
Rigspolitiet fortolker reglerne på den måde, at der alene kan gives tilladelse til transport af ét stykke udeleligt gods, og at der ikke kan gives tilladelse til transport af flere stykker udeleligt gods, hvis det medfører, at transporten bliver bredere. Det gælder også, hvis bredden kunne blive mindre ved at transportere godset på højkant eller på skrå.
DI Transport advarer mod konsekvenserne af den nye fortolkning.
For det første vil det betyde markant flere særtransporter på vejene, hvilket vil øge både trængsel og miljøpåvirkningerne unødvendigt meget. For det andet vil det øge transportomkostningerne for virksomheder, der er afhængige af særtransporter, som foe eksempel byggeriet og underleverandører til vindmølleindustrien.
- I vores optik bør fortolkningen ændres eller reglerne laves om. Denne tolkning øger transportomkostningerne markant, og strider mod alle politiske intentioner om at reducere trængsel og gøre vejtransport mere effektivt, siger seniorchefkonsulent Rune Noack fra DI Transport.
DI Transport rejste sammen med ITD problemet på et møde hos Rigspolitiet i sidste uge. Siden har DI Transport fået mange henvendelser fra frustrerede vognmænd og bekymrede industrivirksomheder. Sagen skal nu drøftes på et møde med Færdselsstyrelsen lige efter påske.
- Lige nu er der en enorm frustration og usikkerhed, så det er afgørende, at der bliver fundet en brugbar løsning hurtigst muligt, siger Rune Noack.