Travlhed hos SAWO
Der er rigtig travlt i transportbranchen netop nu, og det mærker man hos Nordeuropas største opbyggervirksomhed, SAWO.
- Vi har utrolig mange forespørgsler fra vognmændene og entreprenørerne. Der bliver solgt rigtig meget. Vores afdelinger arbejder på højtryk. Vi har ordrer til langt ud på året, fortæller salgschef Allan Andreasen fra SAWO.
- Vi har næsten 500 enheder i ordrebeholdningen i øjeblikket, og lige nu har vi gang i 57 opbygninger på én gang. Det lyder måske voldsomt med så mange opbygninger; men det er den kapacitet, vi har - og den har vi altså i brug lige nu.
Fokus på kranbiler
- Det er alle typer af biler, der er under opbygning; men der er specielt fokus på kranbiler, entreprenørbiler, biler med kraner, wirehejs, kroghejs og tippelad.
- På Sjælland har vi også taget vores afdeling i Humlebæk i brug til opbygninger. Det fortæller Allan Andreasen, der er salgschef for SAWO på Sjælland.
- Nu har vi fire produktionssteder i gang øst for Storebælt. Udover Humlebæk er det Køge, Herlev og Stokkemarke.
Så travlt som for 10 år siden
Ifølge Allan Andreasen er det typisk nye biler, som vognmændene bygger.
- Vognmændene har ikke bilerne så længe mere. Der er selvfølgelig forskel fra kunde til kunde; men generelt har de bilerne i kortere tid.
- Det er ikke en ny trend! Sådan var det også for 10 år siden, dengang det gik rigtig stærkt. Vognmændene efterspørger det nyeste og mest moderne materiel. Hvis de har råd, er de klar til at investere - og så er de også godt hjulpet på vej med den lave rente.
- Vi mærker også, at bilhusene er indstillet på at bygge demobiler. Dem laver vi rigtig mange af - og det er ikke skrabede demobiler. De er opbygget med kraner, hejs eller tippelad, siger Allan Andreasen.
Større ordrebeholdning
- Ser man på vores ordrebeholdning er den faktisk lidt større end lige før finanskrisen for ti år siden, indskyder adm. direktør Ivan Chrost.
Transportmagasinet: Hvis det går lige så hurtigt som for ti år siden, er man ikke nervøs for, at det pludselig vender?
- Nej, det er vi ikke, svarer Ivan Chrost.
- Alle er meget bevidste om situationen. Det gælder også bankerne og finansieringsselskaberne.
På trods af det høje aktivitetsniveauet er branchen anderledes tålmodig og forstående overfor de naturlige ventetider, der er ved bestilling af køretøjer og opbygninger. For ti år siden skulle alt gå tre gange hurtigere, end det kunne lade sig gøre. Sådan er det ikke i dag.
- Skulle der komme en nedgangstid, har vi forberedt virksomheden til at foretage en hurtig omstilling til rette niveau, understreger Ivan Chrost.
For SAWO går det også godt med eksporten af wirehejs, som produceres i Støvring.
- Vi tog produktionen hjem fra Multilift-fabrikken i Finland for tre år siden. Det har været en stor succes. Nu er der fuld gang i eksporten. Vi sælger wirehejs til Finland, Tyskland, Schweiz, Østrig og England. Holland er også på vej, opremser Ivan Chrost.
- Efterhånden eksporterer vi 30 procent af vores produktion.
Kundetilpassede produkter
NOPA-produkterne bliver der også solgt mange af. Det er typisk containerpåhængsvogne, tipkærrer, tippelad og containere med pendelsider, men også specialenheder som ballastkærrer til store kranbiler og andre specielle produkter.
Alle vores NOPA-produkter er kundetilpassede og kommer fra SAWO’s produktion i Polen.
Transportmagasinet: Kan I få fat i de folk, I skal bruge i Danmark
- Både ja og nej, svarer Allan Andreasen.
- Opbygningsfolk kan vi godt få fat i; men det er en større udfordring at få folk, der skal udføre service. Det kræver erfarne folk, og de hænger ikke på træerne. Det gælder også dygtige sælgere. Lige nu mangler vi en sælger til afdelingen i Køge.
Transportmagasinet: Hvordan har I det med lærlinge?
- Vi har lærlinge på de afdelinger, hvor der er plads til det. Der er kommet en ny lov, der gør, at vi skal tage lærlinge; men det er også noget, vi simpelt hen bliver nødt til. Uden lærlinge går det hele i stå på et tidspunkt. Så vi uddanner på livet løs.
På ingeniørsiden har SAWO også haft gang i ansættelserne for at øge produktudviklingen og gøre monteringen letterer. I dag har SAWO 11 Ingeniører og teknikere ansat.
Mange store kraner
SAWO er også involveret i Effer Krancenter, som markedsfører, servicerer og monterer helt store kraner fra 80 til 300 ton/meter.
- Dette marked for store kraner er et marked i vækst, og vi har fået rigtig godt fat i det, siden vi fik forhandlingen af de italienske Effer-kraner, siger Ivan Chrost.
- Vi vil gerne have 50 procent af det marked, så det arbejder vi hårdt imod. Her er konkurrenterne typisk Palfinger og Fassi.
Transportmagasinet: Hvor stort er markedet for så disse kraner?
- Det taler vi ikke om; men vi har naturligvis en forestilling. Vi vil gerne have en større bid af det marked, siger Ivan Chrost.
SAWO
- Vi har jo ekspertisen til at montere i Støvring, hvor vi kan montere 18 opbygninger ad gangen.
- Desuden kan vi servicere disse store kraner i hele landet. Vi har 13 afdelinger og fem servicepartnere, understreger Ivan Chrost, som lige når at tilføje, at mange af de nye opbygninger kan ses på den store udendørs transportudstilling i Ejby - Vestfyn Trækker - der finder sted i maj. Her har SAWO fordoblet antallet af kvadratmeter, der udstilles på.
Artiklen er en del af temaet Vestfyn Trækker 2018.