Kritisk niveau: Danmark er en gas-ørken
Mener ministeren, at udbredelsen af infrastruktur til gaskøretøjer, såsom muligheder for optankning, er tilstrækkelige i Danmark? Det spørgsmål stillede transportordfører fra Socialdemokratiet Rasmus Prehn transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen forleden.
Nej, mener virksomheden NGF Nature Energy.
- Vi har kun 18 gasfyldestationer i Danmark. En af dem står hos os i Odense, og vi kan se, at mange turister er nødt til at lægge deres vej forbi os for at få fyldt tanken op, fortæller Rasmus Winther fra NGF Nature Energy til Energy Supply.
Det er noget af et paradoks, at det ikke er danske gasbiler, der tanker på anlægget, der ellers er gemt godt af vejen - langt fra alfarvej i et industrikvarter i Odense.
- Der er to millioner gasbiler i Europa. Men Danmark er nærmest som et sort hul, når det kommer til infrastruktur for antallet af gasfyldestationer. I november var EU-Kommissionen endda ude og kritisere Danmark for ikke at leve op til kommissionens krav til en el,- gas- og brintbil-infrastruktur, fortæller Rasmus Winther.
Han mener, der både mangler gasfyldestationer og danske gasbil-bilister.
Ikke ret mange gasbiler
Frustrationen over gas-infrastrukturen i Danmark fik da også hele gas-Danmark til at vente i spænding på Ole Birk Olesens svar, der i sidste ende ikke kom bag på nogen.
- 18 gasfyldestationer lyder umiddelbart af få, men det tal skal ses i sammenhæng med, at gaskøretøjer udgør mindre end en promille af den samlede køretøjsbestand i Danmark, sagde Ole Birk Olesen.
- Jeg er helt overbevist om, at gastankstationerne også vil komme i højere grad, hvis der kommer flere gasbiler, lød det endvidere ministeren.
Ligesom for elbilerne
Udrulningen af gasbiler, og tilhørende infrastruktur, kommer altså, i følge ministeren, til at foregå fuldstændigt ligesom med elbilerne.
- Det interessante med elbilerne er bare, at de jo er kommet til trods for, at der ikke har været nogen minister, der har opsat statsbetalte elladestationer - i hvert fald ikke i noget nævneværdigt omfang. De er kommet, fordi virksomheder har stillet elladestationer til rådighed for elbilejerne. I starten var der stort set ingen elladestationer til elbiler. Alligevel kom elbilerne, og i takt med det, kom der flere elladestationer - og så kom der flere biler, og så kom der endnu flere elladestationer. Det er det, vi også må forvente med gastanke, slår han fast.
Men spørgsmålet er så, hvad kom først: Hønen eller ægget?
Rammerne er ikke til det
Hos virksomheden Nærenergi, der leverer løsninger til infrastruktur til gaskøretøjer, er direktør Jacob Himmelstrup frustreret. Ikke så meget over den manglende infrastruktur. Man kan sagtens køre på tværs af Danmark i en gasbil med de fyldestationer, der allerede er, mener han. Men han giver NGF Nature Energy ret i, at der godt kunne være flere, hvilket han også arbejder ihærdigt på.
- At vi kun har 18 gasfyldestationer vidner jo om, at efterspørgslen ikke er der, siger Jacob Himmelstrup.
En efterspørgsel der udebliver slet og ret fordi, rammerne ikke er til det.
- Det er frustrerende, at det er dyrt at køre på biogas. Det giver ingen mening. Bilen er dyrere og brændstoffet er dyrere. Man skal være miljøaktivist for at dedikere sig til det. Rent teknologisk er vi der, men det kan ikke betale sig, og ingen gider at køre i dem, fordi det er for dyrt, siger han.
Nemt at ændre
Ifølge Jacob Himmelstrup ville det dog ikke være svært at ændre på vilkårene for at få flere gasbiler ud på de danske veje; enten kan man hæve prisen på fossilt brændstof, eller også kan man gøre det lidt sjovere at køre gasbil.
- I Sverige har man 30.000 biler på gas. Der har man lavet nogle retningslinjer, der gør det lettere. Hvis man kører gas-firmabil, slipper man billigere ved at køre i bilen i form af lavere beskatning af firmabilen. Man må køre i busbanen i gasbil og har fordelagtige parkeringsordninger. Det gør det nemmere, og så betaler folk gerne lidt mere, siger han.
Lever ikke op til kravene
Tilbage står så spørgsmålet om, hvad Danmark har tænkt sig at gøre ved det faktum, at man ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas og brintbiler. Altså at Danmark ikke har implementeret den gældende lovgivning om minimumskrav til infrastrukturen. Særligt fordi det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet.
Tung transport tøver med gas
Også i den tunge transport, hvor biogas er et oplagt drivmiddel, må vi se os slået af svenskerne. Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige. Årsagen til det lave antal biogasbusser i Danmark er den manglende infrastruktur; skal der komme flere gaskøretøjer, må vi have flere gasfyldestationer, skriver organisationen Grøn Gas Danmark.
|
133 personbiler på gas
Bestanden af personbiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel 1 VOLKSWAGEN 80 60,15% 2 MERCEDES-BENZ 38 28,57% 3 FIAT 5 3,76% 4 VOLVO 3 2,26% 5 SEAT 2 1,50% 6 CHEVROLET 1 0,75% 7 FORD 1 0,75% 8 OPEL 1 0,75% 9 PEUGEOT 1 0,75% 10 SUBARU 1 0,75% TOTAL 133 Kilde: DBI IT
_______________________
140 varebiler på gas
Bestand varebiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel 1 VOLKSWAGEN 82 58,57% 2 FIAT 28 20,00% 3 MERCEDES-BENZ 19 13,57% 4 IVECO 3 2,14% 5 JEEP 2 1,43% 6 AUDI 1 0,71% 7 CHRYSLER 1 0,71% 8 DODGE 1 0,71% 9 HYUNDAI 1 0,71% 10 SUZUKI 1 0,71% 11 SAAB 1 0,71% TOTAL 140 Kilde: DBI IT
_______________________
133 lastbiler på gas
Bestanden af lastbiler på gas pr. 10. marts 2018.
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel 1 MERCEDES-BENZ 93 69,92% 2 SCANIA 28 21,05% 3 IVECO 8 6,02% 4 VOLVO 4 3,01% TOTAL 133 Kilde: DBI IT
_______________________
159 busser på gas
Bestanden af busser på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel 1 SCANIA 102 64,15% 2 MAN 44 27,67% 3 MERCEDES-BENZ 11 6,92% 4 IVECO 2 1,26% TOTAL 159 Kilde: DBI IT |