23948sdkhjf

Danske Færger fremlægger rekordregnskab

Færgen kom ud af 2017 med sit bedste resultat nogensinde. Der er vækst i trafiktallene, og omsætningen passerer en mia. kr.

Det sidste år med besejling af Ystad-Rønne hele året igennem blev det bedste regnskabsår for rederiet Færgen nogensinde.

Færgen nåede en omsætning i 2017 på 1,1 mia. kroner, hvilket er 4,3 pct. bedre end resultatet for 2016. Også overskuddet sætter rekord med 124 mio. kroner, hvilket skriver sig ind i rederiets historiebøger. 

Resultatet skaber stolthed hos Færgens adm. direktør John Steen-Mikkelsen.

– Der er mange forskellige årsager til, at Færgen er i økonomisk topform netop nu, men den største er, at vores dygtige medarbejdere har været i stand til at holde fokus på trods af omstændighederne, siger han i en pressemeddelelse. 

Blandt de vigtigste årsager til de gode regnskabstal fremhæver Færgen, at interessen   for de danske øers turismeprodukt stadig er stigende, og at markedsføringen af den nye prissætning til øerne har givet pote.

For fjerde år i træk er der da også vækst i færgetrafikken til samtlige øer, som Færgen sejler til. Der er tale om henholdsvis Bornholm, Samsø, Fanø, Als, Fyn, Langeland og Lolland. På ruterne Ystad-Rønne, Kalundborg-Samsø og Esbjerg-Fanø er der endda tale om trafikrekorder. 

Det er samtidig lykkes Færgen at sikre vækst på alle kundesegmenter i rederiet, da både antallet af overførte passagerer, personbiler, lastbiler og busser er steget.

For personbiler er der tale om en stigning på 6,3 pct. siden 2016. Antallet af overførte passagerer steg med 4,3 pct., mens antallet af overførte lastbiler og busser er steget med henholdsvis 0,7 pct. og 5,2 pct. sammenlignet med året forinden.

– Det gør mig meget fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden, at der er vækst i trafikken til alle de øer, som Færgen sejler til. Det bekræfter mig i, at rederiet har ganske mange ben at stå på og dermed et meget solidt fundament. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at Færgen også fremover vil være en god og konkurrencedygtig forretning – også uden besejlingen af Bornholm, siger John Steen-Mikkelsen i pressemeddelelsen. 

Færgens kundetilfredshedsundersøgelser kom også ud af 2017 med det bedste resultat nogensinde. I løbet af året svarede 17.919 passagerer på spørgsmål om en lang række forhold forbundet med rejsen, og den samlede vurdering endte på 4,27 af fem mulige point.

Færgen overdrager pr. 1. september 2018 besejlingen af Bornholm til Bornholmslinjen som følge af et offentligt udbud. Det har betydet, at Færgen må sige farvel til et større antal medarbejdere på Bornholm, ligesom rederiet står foran en flytning af rederiets hovedkvarter fra Rønne på Bornholm til Svendborg på Sydfyn.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087