Politikere skyder milliarder i Femern-projekt uden ok fra Tyskland
Tidligere statssekretær i Slesvig-Holsten advarer om, at meget kan gå galt
Det viser Finans' og Jyllands-Postens beregning på baggrund af Femerns egne tal og estimater for udgifter frem til slutningen af 2020.
Hvis der skulle opstå uventede problemer med den tyske byggetilladelse, kan pengene i sidste ende være spildt.
Professor Bent Greve, der har en doktorgrad i offentlig forvaltning ved RUC, kritiserer politikerne for at bruge unødvendigt mange penge, før projektet er 100 procent sikkert.
- At investere fem milliarder kroner, før man er sikker på, om man kan gå videre med projektet, forekommer som et overraskende stort tal. Selvfølgelig vil der være omkostninger til VVM-undersøgelser, projektering og andet, men det koster altså ikke så mange penge, siger Bent Greve til Finans.
Udfordringen for Femern-projektet er, at der venter en retssag forude, hvor tyske modstandere vil forsøge at stoppe byggeriet. Transportministeriet og politikerne regner med, at de tyske myndigheder godkender Femern-tunnelen i slutningen af 2018, og at man derefter skal bruge to år på at vinde retssagen. Men Frank Nägele, der har været statssekretær i delstaten Slesvig-Holsten, påpeger, at der er store usikkerheder forbundet med retssager som den, Femern skal igennem.
- Når sager kommer for forvaltningsretten i Leipzig har jeg ofte været overrasket over, hvad der er sket. Derfor mener jeg, at det er farligt at spekulere i udfaldet af en sådan retssag, siger Nägele til Finans.