Drømmebilen til murermesteren
Det var egentlig bare en brugt lastbil, som murermester Allan Ulstrup havde i tankerne, da han sidste år kontaktede Jesper Christensen hos Scania i Horsens. Han havde fundet en syv år gammel Scania på Sjælland og ville have lidt hjælp til handelen.
Bilen opfyldte næsten alle hans krav. Der var var bare lige det, at han syntes den var for dyr.
- Jeg ville bare lige høre, om en syv år gammel Scania virkelig skulle koste så meget, siger Allan Ulstrup uden at ville afsløre prisen.
Scania-sælgeren Jesper Christensen husker tydeligt den samtale.
- Ja, Allan syntes, den var dyr, og det syntes jeg egentlig også, fortæller Jesper Christensen.
- Specielt set i forhold til, at den også skulle sættes i stand. Der skulle laves et eftersyn. Den skulle males om. Der skulle lidt andet udstyr på. Der var en del ekstraomkostninger ud over selve købsprisen. Det hang ikke sammen, syntes jeg.
Foreslog en ny bil
Jesper Christensen foreslog, at Allan Ulstrup skulle investere i en ny lastbil. Så kunne han have bil i mange år. Allan tænkte ved sig selv, at det var typisk sælger-gas, men det endte med, at han alligevel kørte til Horsens.
- Det, som Jesper havde fundet frem til mig, kunne jeg sagtens bruge; men så fandt jeg på mange ting undervejs. Det blev en længere proces, og da vi endelige sendte ordren til Scania i Sverige, var den blevet en del dyrere.
Udstødning bag førerhus
Allan Ulstrup ville for eksempel have udstødningen ført om bagved førerhuset.
- Nu bygger vi arkitekttegnede huse - og når vi har haft vognmænd til at krane for os, har vi stået ved siden af lastbilen, mens udstødningen står og pludrer ned i sandet eller blæser os lige i hovedet. Det ville jeg simpelthen ikke have, hvis jeg selv skulle bestemme det. Derfor skulle udstødningen føres om bag og op langs førerhuset.
- Så kom skørterne til. Og lygterne. Lædersæder. Lakering. Det ene tog det andet. Jeg vil jo gerne have, at bilen ser pæn ud, når jeg nu bygger pæne huse. Jeg går ikke så meget op i lir, men det skal da se pænt ud. Derfor har jeg fået bilen bygget op på den måde.
- Jeg har været til møde flere gange hos SAWO i Kolding. Vi snakkede om mange forskellige ting, før vi fandt frem til denne løsning, som jeg synes er pæn.
- Jeg er rigtig tilfreds med resultatet. Alle involverede parter har gjort et flot stykke arbejde - også maleren, som er Ringvejens Autolakerer i Silkeborg.
- Alle skal havce en stor tak, siger Allan Ulstrup, som snart skal have bilen "plysset" hos B.J. Autopolstring.
Står stille mange timer
Transportmagasinet: Bliver det dig, der kommer i den?
- Ja, det bliver mig i starten indtil vi ser, hvor meget bilen får at lave. Så finder jeg en chauffør, der skal køre den.
- Den vil sikker få mange timer, hvor den står stille. Det er ikke så vigtigt. Så betyder det mere, at vi kan have et fast flow i vores arbejde. Det er dyrt at have to mænd stående og vente på sand. Så er det perfekt at kunne supplere med egen bil og køre sand i nødstilfælde.
- Ellers skal lastbilen mest bruges til at rydde op på vores pladser, køre affald væk og flytte vores grej.
Tog kørekort samtidig
Transportmagasinet: Hvad med kørekort? Kan du selv køre bilen?
- Kørekortet tog jeg, da jeg bestilte bilen, fortæller Allan Ulstrup. Det samme med kranbeviset; men egentlig er det slet ikke mig, der skal køre den. Hvis der bliver så meget at lave, skal jeg have en chauffør.
Arkitekttegnede huse
- Vi bygger alle slags huse, men det er mest arkitekttegnede parcelhuse. Det er meget specielle huse, som kan ligge i priser fra tre til 30 millioner kroner.
- Vi har et samarbejde med en arkitekt, som vi følger med rundt i Danmark. Dertil kommer nogle andre entreprenører.
Transportmagasinet: Hvad skal bilen køre med? Er det vinduer, mursten, elementer
- Nej, mursten kan det ikke betale sig at køre med. De kommer direkte fra teglværket; men det kan være elementer, hvis vi selv skal lægge noget på. Det kan være materialer til huset. Det kan være vores grej og gravemaskiner, containere - og hvad vi ellers har.
Startede med en brugt bil
Når Scania-sælger Jesper Christensen i dag ser tilbage på sagen, indrømmer han at den eskalerede.
- Vi startede med en brugt bil, men blev så enige om en ny. Vi blev også enige om, at vi skulle holde os til en bestemt pris; men da vi til sidst sendte ordren ind til Scania, sad vi med en helt anden pris.
Det er til gengæld den pæneste, dyreste og den mest velbyggede 4-akslede krog/kranopbygning, jeg har været med til at sælge, siger Jesper Christensen.
Og som prikken over i’et har Allan Ulstrup lovet Scania og SAWO, at de kan få den med på Vestfyn Trækker i slutningen af maj.
- Det har været meget specielt for dem at sælge den og bygge den. Jeg er selv også meget glad for den - så selvfølgelig skal de have lov til at vise den frem, slutter murermesteren, som bygger arkitekttegnede huse, og som nu nærmest har fået en arkitekttegnet lastbil.
Artiklen er en del af temaet Vestfyn Trækker 2018.