Rendyrket renovation i storbyen
For nylig blev den femte el-skraldebil leveret til Frederiksberg Kommune. Det skete under den nordiske miljø-konference Nordic Clean Energy Week i maj i København hos Ingeniørforeningen i Danmark (IDA).
Skraldebilen kommer fra den franske producent PVI Cless, som er den eneste, der kan levere store el-renovationsbiler i størrelsen 26-27 ton totalvægt.
Frederiksberg kommune har 28 skraldebiler. Heraf er de fem nu el-drevne; men kommunalbestyrelsen ser gerne, at alle biler bliver elektriske, selv om de koster næsten tre gange så meget. En elektrisk renovationsbil koster 4,1 millioner kroner mod 1,5 millioner kroner for en dieseldreven skraldebil.
Afskrivning over 14 år
Afskrivningen er syv år for dieselbilen, mens den er 14 år for el-bilen. Det skyldes, at drivlinen i el-bilen, ikke forældes lige så hurtigt som diesel-drivlinen.
Frederiksberg har Nordeuropas tætteste befolkede område med 105.000 indbyggere på ni kvadratkilometer. Derfor er det vigtigt for kommunen, at sikre borgerne et godt miljø, og det kan man blandt andet med el-køretøjer, som ikke giver lokal forurening og ikke støjer. Det er vigtigt, når man har 1,2 millioner tømninger om året.
- Da vi fik vores første elektriske skraldebil for fem år siden, var der klager blandt chaufførerne over bilens trækkraft; men i dag vil de samme chauffører ikke tilbage til deres dieseldrevte skraldebiler, siger Ole Philip, der er afdelingschef for Frederiksberg Gartner og Vejservice (FGV) og Frederiksberg Renovation (FR).
- Arbejdsmiljøet er meget bedre med el-bilerne. Desuden er teknikken blevet opdateret blandt andet med øget effekt og en boost-funktion, så man ikke behøver at køre op af Valby bakke med 15 km/t til gene for medtrafikanterne.
Tre ton mindre nyttelast
Nyttelasten pr. el-bil er tre ton mindre end dieselbilerne, fordi Frederiksberg kommune har valgt at køre med tre batterienheder pr. skraldebil. Kun på den måde kan man opnå de ønskede 255 kWh.
Rækkevidde er 120 kilometer pr. opladning, men på Frederiksberg kører bilerne to kørselsrunder à 40 km inklusive tømning på varmeværket på Amager. Batteriets levetid er minimum 10 år.
Frederiksberg har netop fået sin egen kraftige 10 MW transformatorstation til at klare opladningen af kommunens mange små og store el-køretøjer. Her tager en opladning op mod ni timer med 63 ampere.
En el-skraldebil på Federiksberg kører 28.800 kilometer om året.
Leverancen stod Phoenix Danmark for. Det er den danske importør af de franske skraldebiler fra PVI Cless. Det er netop nu den eneste producent, der kan levere el-renovationsbiler i størrelsen 26-27 ton totalvægt - og det ændrer sig ifølge Ole Philip ikke de første to-tre år.
- Til den tid vil der være flere, der kan tilbyde disse el-biler.
Det franske firma PVI har eksisteret i 28 år og har produceret elektriske renovationsbiler siden 2011. Frederiksberg købte sin første i 2013.
PVI produceer faktisk kun den elektriske drivline, det vil sige motor og gearkasse, mens den britiske virksomhed Dennis Eagle bygger resten af lastbilen og førerhuset. Bag disse selskaber står endnu større koncerner. De er nemlig Renault Group, der ejer PVI, mens det er hollandske Terberg, der ejer Dennis Eagle.
Herhjemme er Phoenix Danmark importør af de franske skraldebiler.