Verdensberømt tyksak fylder 120 år
Michelin-manden, også kendt som ”Bibendum”, runder i år 120 år som bannerfører for det franske dækfirma.
Trods en moden alder fortsætter den velkendte figur ufortrødent indsatsen for Michelins dæk og madguider. I år 2000 blev han oven i købet kåret til ”det bedste logo i historien.”
Den franske kunstner Marius Rossillon tegnede figuren i 1898. Inspirationen var en stabel dæk.
Siden har ”Bibendum” været repræsentant for tidens tendenser fra cigarrygende og skåltalende trækplaster på Michelins stande til nutidens smilende og hjertelige 3D-karakter, som favner Michelins dæk og madguider.
De færreste vil huske, at ”Bibendum” i 1952 blev gift ved en bilmesse i Paris. I en symbolsk ceremoni på Michelins stand gik han arm i arm med sin kjoleklædte brud. Alt sammen for at understrege og illustrere Michelins opfindelse af radialdækket, som netop forbandt stål og tekstiler i dækket.
Fra personbiler til rumfart
I dag repræsenterer ”Bibendum” Michelins forskellige kommercielle enheder fra personbils- og lastbilsdæk til flydæk og rumindustri.
Desuden optræder han i forbindelse med Michelins mad- og rejseguider.
Der er ingen pensionsplaner for frontfiguren. Tværtimod vil Michelin-manden få en endnu mere central rolle som tillidsvækkende repræsentant for Michelin i mødet med kunderne.
I anledningen af 120 året for ”Bibendum” har Michelin Museet i hjembyen Clermont-Ferrand åbnet en særudstilling om den ikoniske figurs betydning for Michelins forretning gennem historien.