En 3-akslet påhængsvogn med tre styrbare aksler
En ny 3-akslet påhængsvogn har set dagens lys hos Brdr. Platz i Haderslev, og den er intet mindre end genial... hvis Jens Erik Platz skal sige det selv. Den løser i hvert fald et problem for en vognmand, som nu kan tage et stort læs med, selv når han kører med sin store kranbil.
- I dag er kranbilerne så store og tunge, at der ikke er særlig meget nyttelast tilbage. Ofte er der ikke nok nyttelast til at have en sættevogn hængende på lastbilen, forklarer Jens Erik Platz.
- Der er så lidt nyttelast på sådan en stor kranbil, at alene egenvægten - altså den vægt som sættevognen lægger over på kranbilen - ofte er nok til, at man kører med overlæs.
Den rigtige løsning
- Derfor er en påhængsvogn den rigtige løsning på det problem. Påhængsvognen fører ikke vægt over på lastbilen, og kan derfor have de ting med, som skal kranes.
En lastbil med påhængsvogn vil dog have svært ved at manøvrere på for eksempel en byggeplads; men det har Jens Erik Platz også fundet en løsning på. Påhængsvognens tre aksler er nemlig styrbare.
- Det nye ved denne løsning er tvangsstyringen, siger han.
- De to bagaksler er både tvangstyret og fjernstyret. Tvangsstyringen gør, at de drejer med, når lastbilen drejer. Fjernstyringen betyder, at chaufføren kan kringle sig ind på en byggeplads og styre akslerne mere eller mindre end det, lastbilen selv vil kunne få dem til at dreje.
Ikke for lang
Påhængsvognen er den første af sin art i Danmark, og Jens Erik Platz mener, at den vil løse et problem for alle med de store 4-akslede kranbiler.
Transportmagasinet: Overskrider man ikke den tilladte længde?
- Nej, vi holder stadig vogntoget inden for de 18,75 meter, når påhængsvognen ikke er trukket ud. Den kan trækkes ud, og så skal man bruge en blokvognstilladelse.
Kunden spurgte
Det var en kunde, der spurgte Jens Erik Platz, om det var muligt at lave sådan en løsning.
- En påhængsvogn med tre styrbare aksler har ikke været godkendt herhjemme før; men på en sættevogn er konstruktionen velkendt.
- Dem har jeg været med til at lave flere af. Jeg synes derfor det kunne være spændende om det også kunne lade sig gøre at få en påhængsvogn godkendt med tvangsstyrede aksler.
Ikke kranbil alene
Transportmagasinet: Er det vigtigt at have læs med, når man kører kranbil?
- Ja. Vognmanden her kører ikke afsted med en kranbil alene. Han har altid noget med, der skal kranes. Det har han ikke kunnet før, fordi kranen var stor og fordi det, der skulle med, også vejede noget.
- Nu kan vognmanden have læs med på påhængsvognen uden at der er overlæs. Og med tvangsstyringen og fjernbetjeningen er vogntoget lige så manøvredygtig, som hvis man kørte med en sættevogne med styrbare aksler.
- Vi har monteret meget små hjul på denne påhængsvogn, fordi vognmanden skal køre med noget, der ikke vejer så meget, men fylder meget. Det vejer nok til, at det ikke går at tage en sættevogn på kranbilen; men med påhængsvognen er der ingen problemer med totalvægten.
Som et arbejdsredskab
Transportmagasinet: Betyder denne løsning, at man kan have endnu større kraner på lastbilerne?
- Ja, man kan gå så højt op i kranstørrelse, at kranbilen bliver til et såkaldt arbejdsredskab.
- Når kranbilen kun er læsset op med det, der tilhører kranen som for eksempel forskelligt hjælpeudstyr, kunne den faktisk sættes på hvide nummerplader. Det kan man gøre med et arbejdsredskab, som er et køretøj, der ikke har nogen nyttelast.
- Den skal dog stadig have en godkendelse til at kunne køre med en påhængsvogn, understreger Jens Erik Platz.
Friholdt for fartskriver
Når man kører på hvide plader, er man friholdt for at køre med fartskriver og skal ikke betale vejbenyttelsesafgift.
Det gør man typisk, når man kører med betonpumper. De vejer så meget, at de ikke kan køre med andet end selve udstyret til at pumpe betonen med.
Transportmagasinet: Det kan ændre meget, hvis man får øjnene op for denne løsning.
- Ja, siger Jens Erik Platz. Der er skam også nogle vognmænd, der har fået øjnene op for den.
- Jeg har opbygningen på Facebook, så nu har jeg et par stykker i ordre og nogle i tilbud. Den begynder at være interessant, slutter Jens Erik Platz.