Skive Køletransport gør sig klar til fremtiden
Der er ingen der tror, at transportmængderne vil falde de kommende år. Tværtimod, så går de frem. Der bliver mere og mere at køre med; men der bliver færre vognmænd og færre chauffører. Derfor bliver kampen om fremtiden for vognmændene en kamp om at få de dygtige medarbejdere, mens det for kunderne bliver det en kamp at få de gode transportører og vognmænd, som kan levere en effektiv transport, og som har de rette medarbejdere.
I denne verden skiller Skive Køletransport sig ud. Virksomheden er specialiseret i køletransporter - og der køres mest nationalt. Og så ligger Skive Køletransport ikke i Skive - længere. Sidste år flyttede virksomheden sit hovedkontor til Hobro; men man beholdt det gamle navn.
- Navnet - Navnet har repræsenteret virksomheden i over 40 år, så der skal større begrundelse til en blot et adresseskifte hvis vi engang skulle ændre dette, fortæller Anders Christensen, der er direktør og medejer.
- Vi var blevet så store, at vi ikke kunne være i vores daværende bygninger. Vi skulle finde et andet sted - og så må vi erkende, at Skive ikke er et knudepunkt for vores trafik. Vi ville gerne ligge ved motorvejen, så vi kunne få de effektiviseringer, der ligger i det. Det var også vigtigt at ligge tæt på kunderne - og et sted, hvor vi kunne tiltrække den nødvendige arbejdskraft.
- For os var Hobro ideelt - og derfor blev det Hobro. Vi er pt ikke længere i Skive da vi har været nød til at lukke depotet på grund af støjklager, men vores depot i Vejle, Padborg og Sjælland er under stor positiv udvikling.
Mest national transport
Fordi Skive Køletransport delvist er ejet af HSF/N&K, har man valgt at dele opgaverne således at Skive Køletransport koncentrerer sig om hjemmemarkedet, mens HSF/N&K opererer på kontinentet.
- Vi tilbyder naturligvis kunderne hele paletten - også selv om der indgår udlandstransport. Vi løser opgaven i samarbejde med vores medejere. Det giver ekstra styrke, at kunden kan lave en aftale med os om indenrigskørsel og også spørge om vi kan hjælpe ham med ti læs til Kina.
- Det giver fred i sindet hos en kunde, at han kun behøver én leverandør til alle sine transporter, siger Anders Christensen.
N&K kom ind som medaktionær for tre år siden. De har 60 procent af aktiekapitalen. De havde Års Køletransport, som blev lagt ind under Skive Køletransport i 2017.
Midt i finanskrisen
Anders Christensen og Peter Sørensen overtog Skive Køletransport for syv år siden. Kun Peter var ansat i virksomheden hvor Anders i stedet kom men en mangeårige baggrund fra branchen, de blev tilbudt at overtage den i forbindelse med et generationsskifte, der var ønsket af de tidligere ejere.
- Vi var lidt i tvivl; men efter længere tids overvejelser slog vi til. Vi havde vænnet os til tanken om at være virksomhedsejere og syntes, det var en mulighed, vi burde prøve.
- Den udfordring, som de tidligere ejere stod i, var at vælge mellem at køre for de store eller med de store. Den beslutning tog vi så - og i modsætning til de tidligere ejere valgte vi at køre med de store på markedet. Det vil sige, at vi bød på de tenders, som de også bød på.
- Vi havde finansiel opbakning og en god bestyrelse, så det gav mod på livet. Vi satte i gang med at udvikle forretningen. Selv om vi var midt i finanskrisen, lykkedes det os at holde skindet på næsen de første par år og siden hen udvikle forretningen ganske betydeligt. For syv år siden havde vi 35 biler og 45 ansatte. Nu runder vi sammen med indlejede vognmænd 200 enheder og 175 ansatte.
Ny organisation
- Vi har måttet erkende, at virksomheden er blevet så stor, at vi er nødt til at lade organisationen vokse med os. Vi har tegnet en ny organisationsplan for virksomheden. Nu bruger vi tid på at styrke os internt, så vi også får tid til at tage fremtidens udfordringer op.
- Det betyder, at vi har ansat nogle nye, dygtige mennesker. Vi har startet en HR afdeling op, der varetager alle vores personalehåndtering og sikrer, at vi har en position, så vi kan blive en attraktiv arbejdsplads.
- Vi prøver at kigge indad. Det kan godt være, at der er chaufførmangel; men hvad kan vi gøre for at blive den virksomhed, som chaufførerne vil køre for?
Det bliver en opgave, som vi skal finde løsninger på sammen med vores nye HR-afdeling.
- Vi har faktisk spurgt vores medarbejdere, hvad der skulle til for at gøre Skive Køletransport et førstevalg for folk, der skal vælge job i dag. Der er kommet mange gode input ud af.
Nogle af svarene er blevet indført omgående, mens andre ting tager lang tid at gennemføre i virksomheden.
Det vigtige er, at vi er begyndt at tage de første skridtet mod fremtiden.
Intern rekruttering
For Anders Christensen er det også vigtigt, at man giver folk, der arbejder i virksomheden, en chance for at vise, at de kan udvikle sig og bliv ledere.
- Det har vi gjort med vores nye logistikchef. Her har vi valgt en mand, som har arbejdet i virksomheden og udviklet sig. Han har flair for at være fremtidens logistikchef.
- Det er en intern person, og det er helt bevidst. Det er altid bedre at udvikle en medarbejder til større opgaver. Det arbejder vi meget med. Vi laver udviklingsplaner for de medarbejdere, vi har. Hvor er de henne om fem år? Forhåbentlig er de i Skive Køletransport.
Ekspansion hele tiden
- Vores tanke er, at vi vil være markedsledende inden for vores segment. Det arbejder vi målrettet efter at blive.
- Konkurrencen er ubarmhjertig og benhård. Derfor er vi nødt til at kigge indad og effektivisere processen. Vi må se på hver 25 øre, vi tjener, og vurdere hvordan vi bruger den korrekt.
- Det er helt sikkert at transportbehovet er stigende, og antallet af biler til at flytte den stigende mændge gods også er stigende. Kampen om de chauffører og biler, der er tilbage, det er der slaget skal slås.
De, der vinder den, vinder markedet; men konkurrencen er der. For nogle kan pengene betyde andet og nogen gange mindre end markedsandele.
Priserne må stige nu
Vores kunder bliver større og stiller større og større krav. Ofte følger prisniveauet ikke rigtig med op; men det er sjældent, at man erkender, at der skal prisstigninger til.
I det omfang man kan reducere omkostninger smitter det af på vores evne til at konkurrere på prisen. Lige nu er markedet presset derned, så vi kan ikke effektivisere os ud af de omkostningsstigninger, der vælter ned over os.
Derfor tror jeg, at markedet er modent til prisstigninger nu. Vi har simpelt hen nået bunden for, hvad en transport skal koste.
Skifter materiel hvert fjerde år
Anders Christensen mener, at det er vigtigt at have det nyeste materiel og mest moderne materiel på markedet.
- Udviklingen inden for trækkere, trailere, kølemaskiner går utrolig hurtigt. Der kommer hele tiden nyt og mere effektivt materiel. Derfor har vi truffet en beslutning om, at vores materiel aldrig må bliver ældre end fire år gammelt.
Miljø og brændstof
Transportmagasinet: Hvad er din holdning til miljøet og alternative brændstoftyper?
- Når man skal effektivisere og udvikle virksomheden, kigger man på alle muligheder; men så lige snart man begynder snakke om at gå over på andre brændstoftyper, bliver man ramt af en stor forhindring: Der er ikke udviklet en infrastruktur, siger Anders Christensen.
- Hvis man skal omlægge brændstofforbruget uden at sætte økonomien over styr, kræver det, at man har et setup med trailere, der altid vender tilbage til udgangspunktet, hvor man så kan have et tankanlæg til dem.
- Vi er i dialog med brændstofselskaberne og producenter af både lastbiler og trailere. Vi vil gerne være "first mover" på nogle af disse fremtidsløsninger; og så snart vi ser muligheden, vil vi ikke holde os tilbage; men det kræver, at infrastrukturen kommer på plads først, slutter han.