23948sdkhjf

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Vil man frem uanset vejret, peger pilen mod vinterdæk

Varebiler er blandt de kvikke biler, både i by, på landeveje og på motorveje. Det er, fordi chaufføren har travlt, hvis han skal nå sit stramme program. Derfor burde en tur i grøften og det efterfølgende værkstedsophold være enhver varebilchaufførs eller håndværkers værst tænkelige mareridt.

Lige præcis det scenario kan meget let blive til virkelighed til vinter. Dæktællinger viser nemlig, at tæt ved 50 procent af varebilerne kører på sommerdæk om vinteren - og med det ringe vejgreb, som sommerdæk har på vinterlige veje, er det bestemt ikke nogen god idé, lyder det fra Dækimportørforeningens formand, Kenneth Saust.

Han peger på helt friske, tyske dæktest, som viser, at sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterlige veje.

Når det gælder igangsætningsevne og svingegenskaber ser det lige så slemt ud for sommerdækkene. Og kører man på byggepladser og andre steder, hvor der er fedtet, kan det blive decideret svært at komme frem.

- Risikoen for uheld er meget større, hvis man kører på sommerdæk. Har man selv et lille uheld, er det dyrt sparede penge ikke at skifte dæk, siger Kenneth Saust.

Han noterer, at buler i bilen og tabt arbejdsfortjeneste selv ved et mindre uheld let løber op i mellem 10.-20.000 kroner, mens fire nye vinterdæk til en varebil måske kun koster omkring 4.-5.000 kroner inklusive montering.

- Den merudgift kan meget hurtigt være tjent ind for et håndværker- og transportfirma, og så er det værd at tænke på, at man også har et ansvar for de bløde trafikanter, som er cyklister og fodgængere. Hvem har lyst til at tænke på, at man havde et uheld med denne type trafikant, fordi man havde sparet på det rette dækvalg? slutter Kenneth Saust.

Dækstatistik for varebiler
Ved den seneste januar-dæktælling for varebiler foretaget af Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed kørte 42 procent af varebilerne på sommerdæk, selv om vejr- og vejforhold kaldte på M+S-mærkede vinterdæk med snefnugsymbol.

To tredjedele (65 procent) af varebilerne har ikke tjekket dæktrykket den sidste måned.

22 procent af varebilerne kørte med mindre end de anbefalede 3 mm mønsterdybde. Ud af disse var syv ud af 10 varebilchauffører uvidende om det.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079