Transportkæmpe: Vi kendte ikke til uacceptable forhold i Tyskland
En af Danmarks store transportvirksomheder, firmaet NTG, er medansvarlig for uacceptable og ulovlige forhold for filippinske chauffører i Tyskland. Det mener tysk og hollandsk fagbevægelse, der står bag politianmeldelser om menneskehandel og tvangsarbejde mod NTG og den skandale-ramte vognmand, Kurt Beier.
Torsdag kom det frem, at chaufførerne har boet i deres lastbiler i op til 18 måneder og været uden adgang til vand, bad og køkken, når de befandt sig på NTG’s område i Ense nær Dortmund.
- Det var en overraskelse for mig, at forholdene for Kurt Beiers chauffører var, som de var. For at være ærlig, var jeg ikke bekendt med chaufførernes nationalitet, siger Jesper E. Petersen, Group CEO for NTG.
Han forklarer, at de forhold, som Fagbladet 3F har dokumenteret, er af nyere dato.
- Jeg har fået refereret, at de uacceptable forhold i Ense ikke har stået på i lang tid. Det skulle kun være i dagene op til den seneste weekend, har jeg fået at vide. Det er en engangsforeteelse, siger direktøren.
Den version kan en filippinsk Kurt Beier-chauffør, som Fagbladet 3F har talt med, ikke genkende:
- Jeg har boet i lastbilen på NTG’s plads igennem to måneder. Resten af tiden har jeg kørt i Tyskland og Italien. Flere af mine kolleger har gjort det samme i mere end et år, fortæller chaufføren.
- Det er forfærdeligt. Vi laver mad ude i regnen, ved bilen. Hvis vi ankommer til pladsen i weekenden, har vi ikke en chance for at få bad eller vand. Alle ved besked, også NTG, siger filippineren, der sidste weekend blev hentet til afhøring af tysk politi om forholdene. Hans identitet er Fagbladet 3F bekendt.
Den hollandske fagforening, FNV, der har anmeldt de danske firmaer, mener, at NTG har vidst, hvad der skete på pladsen.
- Det er NTG-ansatte, der låser døren til bygningerne, så chaufførerne ikke har adgang til bad i weekenden. De har kunne se chaufførerne sidde udenfor og lave mad. De kunne se det mobile toilet, der nogle gange var fyldt op, så chauffører måtte gå i busken i stedet. Der er ingen tvivl om, at de var klar over, hvad der foregik. Det er derfor, vi har anmeldt firmaet til politiet, siger Edwin Atema.
Den tyske anklagemyndighed efterforsker anklager om underbetaling af chaufførerne, men har ikke fundet grundlag for at gå videre med anmeldelsen om menneskehandel, ifølge tv-stationen WDR.
Målt på omsætning er NTG det femte største transportselskab i Danmark, ifølge Transportmagasinets Top 100. Der er NTG foran store selskaber som Danske Fragtmænd, Kuehne + Nagel og Leman.
Kilde: Fagbladet 3F
Artiklen er en del af temaet Kurt Beier-sagen.