Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere
Det har været stille hos Danish Crown siden, det kom frem, at vogmandsfirmaet Kurt Beier indlogerede underbetalte filippinere i en slumlejr. Slagterigiganten smed nemlig ikke Kurt Beier Transport ud, ligesom Arla, Jysk og transportgiganten DSV gjorde.
Nu lover Danish Crown så at “opretholde rimelige sociale standarder” for virksomhedernes egne medarbejdere samt hos underleverandørerne. Samarbejdsvirksomhederne får maksimalt otte uger til at opfylde kravene, skriver Fagbladet 3F.
Dermed beholder Danish Crown det omstridte vognmandsfirma Kurt Beier Transport i mindst otte uger endnu.
- Sagen om chaufførerne i Padborg er selvfølgelig Kurt Beiers ansvar. Men den her sag har også blotlagt, at Danish Crown - og i det her tilfælde vores samarbejdspartner - ikke har haft tilstrækkelig indsigt i forholdene hos en underleverandør. Derfor føler vi begge et medansvar for de svigt, der har været hos Kurt Beier. Vi tror på, at klare retningslinjer for vores leverandører er vejen til ikke at havne i sådan en situation igen, siger Lars Feldskou ,der er global indkøbsdirektør i Danish Crown.
Overholder vognmandsfirmaet Kurt Beier ikke Danish Crowns retningslinjer, kan slagterigiganten sammen med speditionsfirmaet N&K altså vælge at smide vognmandsfirmaet på porten.
Men det er for lang en frist, mener 3F, for Kurt Beier Transport har allerede fået rigeligt med snor.
- Først og fremmest er det grotesk, at der kan risikere at gå 11 uger før, at Danish Crown handler på de umenneskelige forhold, som chaufførerne har kørt under. Danish Crown kommer i mellemtiden til at tjene styrtende med penge på at have filippinerne ansat til sulteløn i otte uger mere, siger Jan Villadsen, der er 3F Transports gruppeformand.
Udover at kunne få opsagt sit samarbejde med Danish Crown, vil virksomheder, der overtræder gældende lovgivning, også blive opkrævet en bod på 25.000 euro. Det svarer til 186.500 danske kroner.
- Set i bakspejlet skulle vi selvfølgelig have haft en bedre kontrol af vores underleverandører. Det bliver nu et krav til os, og det synes jeg er helt i orden, siger Martin Gregersen, der er CEO i N&K Spedition.
3F Transport er dog stadig ikke jublende lykkelige for Danish Crowns nye retningslinjer, og kalder hele setuppet for “varm luft”. Slagterigiganten forpligter sig nemlig kun på at overholde regler, som andre virksomheder i forvejen benytter sig af:
- Jeg gik da stærkt ud fra, at det var en selvfølge for alle virksomheder at overholde de internationale principper om arbejdsforhold., siger Jan Villadsen.
Fagbladet 3F har forgæves forsøgt at få en kommentar på kravene fra Karsten Beier, der er administrerende direktør hos Kurt Beier Transport A/S.
Artiklen er en del af temaet Kurt Beier-sagen.