Behov for at flytte stadig tungere maskiner og udstyr
Vognmand Tage E. Nielsen i Herning har gennem mere end 25 år specialiseret sig i blokvognskørsel og kranopgaver. Det kræver specialgrej, så derfor investerer Tage E. Nielsen løbende i nyt materiel for at kunne dække efterspørgslen efter transport af stadig tungere maskiner og udstyr.
Blandt det nyeste udstyr i Tage E. Nielsens vognpark er en ny Nooteboom Euro 142-35 blokvogn med cirka 100 ton nyttelast ved en vogntogsvægt på 150 ton.
Henrik Korsdal fra Korsdal Trailer A/S i Ans mellem Silkeborg og Viborg har rådgivet vognmanden med hensyn til specifikationer og opbygning samt leveret den nye blokvogn.
- Jeg har de senere år fået leveret flere Nooteboom blokvogne af Henrik. Det har blandt andet været en 3+6 akslet blokvogn, en 2-akslet nedbygget blokvogn og en 2-akslet ballastkærre - og så altså den nye 3+5 akslede blokvogn, fortæller Tage E. Nielsen.
- Jeg kørte tidligere meget med et andet blokvognsmærke, men her blev jeg slemt skuffet. Den seneste blokvogn jeg havde af det fabrikat, holdt kun i fem år, og her stod den endda på værksted stort set hele det sidste år. Samtidig rustede den mere, end godt var, så dem kunne jeg ikke bruge. Efter at have skiftet til Nooteboom har det kørt fint, fastslår Tage E. Nielsen.
Entreprenørmaskiner
Den nye Nooteboom skal lige som hans øvrige tunge grej især bruges til flytning af tunge entreprenørmaskiner.
Den er udrustet med 3+5 pendelaksel-linjer med max. 14,7 ton teknisk akseltryk på hver aksellinje ved 60 km/t. Det giver 44,2 ton på "interdollyen" og 73,7 ton på bagenden.
Dertil kommer, at svanehalsen kan lægge 32,8 ton over på trækkeren, så den maksimale tekniske belastning kan nå op på 150,7 ton ved 60 km/t.
Akslerne har 600 mm lodret vandring og op til 70 graders sving. Det betyder, at det er forholds manøvredygtig, selv om den har en totallængde på cirka 24 meter, når den er skubbet sammen.
Løse madrasser
Sengen er en såkaldt bagger-bro med løse madrasser og enkelt udtræk. Den er 8.500 mm lang og kan trækkes ud med yderligere 4.700 mm.
Madrasserne er beregnet til, at man kan læsse op over siden, og de er godkendt til max. belastning cirka 110 ton, også når de er trukket ud i siderne til i alt 3.300 mm bredde. Madrasserne kan fjernes, så man kan køre store maskiner ind over midtervangen med hjul/bælter hængende frit i luften for at spare totalhøjde.
Metalliseret og rustfrit udstyr
I bagenden er pendelakslerne placeret helt ude i 2.990 mm bredde, så der er blevet plads til en 950 mm bred grav til gravearmen.
Svanehals, interdolly, seng og bagende er komplet metalliseret. Alle påmonterede komponenter som aksler, værktøjskasser og diverse afdækninger er også metalliseret inden lakering. Alle forskruninger på hydraulikslanger er i rustfrit stål, ligesom alle afdækninger på venstre side af svanehals også er af rustfrit stål.
Fire seperate smøreanlæg
Blokvognen har fire separate Bekamax centralsmøreanlæg: Et sidder på svanehalsen, et på interdollyen og to på bagenden.
Mellem seng og akselbogie bag er der fingerkoblinger, der bruges til at forspænde traileren eller indsætte et evt. forlængerstykke. Styringen er fjernbetjent på både interdolly og bagaksler med automatisk in-line funktion. Efter styring skal man holde in-line kontakten inde, og traileren finder selv tilbage til ligeud-stilling, hvorefter der kan køres. Blokvognen er også leveret med et sæt løse 100-ton plastkiler, som letter opkørslen fra siden.
Ny blokvognstrækker på vej
Tage E. Nielsen råder i alt over 17 trækkende enheder og cirka 30 blokvogne, trailere, kærrer mv. Ni af lastbilerne er opbygget med kran.
Hovedparten af vognparken består af Scania, men der er også Volvo og Mercedes-Benz i flåden. Sidstnævnte får snart en bror, idet Tage E. Nielsen har bestilt en Mercedes-Benz Actros 4163 SLT blokvognstrækker med turbokobling, som blandt andet skal køre med den nye Nooteboom 142-35 blokvogn.