God cocktail førte til en ny DAF i Herrup
Lav førerhushøjde, lav indstigning, lave reparationsomkostninger og lavt brændstofforbrug.
Det er den gode cocktail, der fik vognmand Søren Ulsø Andersen i Herrup mellem Holstebro og Viborg til igen at vælge DAF, da hans næsten ti år gamle DAF CF85 stod til udskiftning tidligere i år.
Ud over de gode erfaringer med bilen havde Søren også gode erfaringer med sælgeren af den gamle bil, så han valgte igen at handle med Lastbilmægleren v. Carsten Lykke i Hedensted.
Sørens nye DAF har typebetegnelsen CF 480 FAX 8x2*6 og er således specificeret med to styrende foraksler, én trækaksel samt en hydraulisk styret bogieaksel.
Palfinger-kran
Bilen er opbygget med en Palfinger PK34.002-SH kran med 2-ton spil og 6 hydrauliske udskud samt KLC 3-vejs wirehejs med fjernbetjening produceret af Kolding Lastvogns Center.
Samme fjernbetjening bruger man også til den hydrauliske udskudskofanger. Når kofanger er "ude", er tipfunktionen låst, så det ikke er muligt at sætte en container ned på kofangeren.
Pumpe på kraftudtaget
Bilen er udrustet med en variabel hydraulikpumpe koblet direkte på motorkraftudtaget, der er konstant indkoblet.
Hele opbygningen er metalliseret inden lakering. Bilen er desuden udrustet med et VBG795 træktøj til kørsel med påhængsvogn.
Sammen med sin bror
Sammen med sin bror Peter driver Søren vognmandsforretningen Brdr. Andersen I/S i Herrup, hvor Peter især beskæftiger sig med træ-transport til en lokal pallefabrik, mens Søren udfører en masse forskellige forefaldende kran-, grab- og tipkørsel for både erhverv, private og kommunen.
Dertil har han et udvalg af containerlad til de mange forskellige opgaver - lige fra transport og montering af malkerobotter til kørsel med grus, sten og jord - og også udskiftning af sandet i de lokale dagplejemødres sandkasser.
Sætter pris på Carsten
Søren har sat stor pris på samarbejdet med Carsten omkring specificering, bestilling og opbygning af den nye bil. Mens Søren har passet sin vognmandskørsel med den gamle CF85’er, har Carsten taget sig af opfølgning og koordinering i opbygningsfasen, og her har der været en del at se til.
Opbyggerbranchen har som bekendt travlt for tiden, så det gælder om at følge op på de misforståelser der kan forekomme. Det er Carsten ifølge Søren verdensmester i. Han er også god til at trylle, så en forsinkelse ét sted får så små konsekvenser som muligt senere i byggefasen.
Søren roser også Carsten for at sætte kunden i centrum på en helt anden måde end de store lastbilforhandlere. Samtidig er Carsten god til at holde de forskellige underleverandører til ilden, så tingene så vidt muligt bliver leveret som aftalt og til aftalt pris.