Branchen om Postnord-underskud: Er der en voksen til stede?
Postnord kom i 2018 ud med et nettounderskud på 1,1 milliarder svenske kroner, mens datterselskabet, Post Danmark, tegnede sig for et driftsunderskud på 1,4 milliarder svenske kroner.
Det seneste er blot ét i en række af dårlige regnskaber fra Postnord, og det har fået andre aktører i transportbranchen til at se rødt.
ITD plæderer stærkt for, at Postnord er mål for ulovlig statsstøtte og derfor skal stoppes - organisationen har blandt andet klaget til EU-Kommissionen, og offentliggørelsen af det seneste regnskab giver ikke mange roser:
- Mens den danske og den svenske stat skovler penge ind i den ene ende af Postnord, fosser de ud af kassen i den anden ende. Postnord formår simpelthen ikke at drive en rentabel forretning, og det er omsonst at blive ved med at hælde skattekroner i selskabet. En lignende situation ville være utænkelig på det private marked, og derfor vil vi gerne bede politikerne om at tænke sig grundigt om og i stedet arbejde for en hurtig afvikling af PostNord, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Så sent som i går meldte PostNord ud, at de i løbet af 2019 vil åbne 500 nye steder rundt om i landet, hvor man kan hente og sende pakker. I udmeldingen fra PostNord lød det, at man vil ruste sig i den hårde kamp om pakkerne fra nethandlen.
- De danske vognmænd har intet som helst imod fair og lige konkurrence, men det er hverken fair eller lige at konkurrere mod en statsejet mastodont, der det ene år efter det andet får lov til at køre med milliardunderskud - for skatteydernes penge, slutter Carina Christensen.
DTL: - Det er uacceptabelt
- Det er helt uacceptabelt, det kan ikke fortsætte sådan her, siger DTLs administrerende direktør, Erik Østergaard.
- Postnord bidrager hver eneste dag til en skævvridning af markedet. Hver evig eneste dag sættes private, selvstændige vognmænd ringere i en unfair konkurrence, og det sker ikke bare med de danske politikeres billigelse – det sker faktisk også for skatteydernes penge. For igen og igen er der blevet hældt milliardbeløb i den synkende skude.
DTL-direktøren sammenligner Postnord med Titanic:
- Situationen er bizar. Det meste af Postnord tager vand ind, store dele ligger langt under havoverfladen. Men alligevel sidder ledelsen sammen med politikerne i restauranten og lader musikken spille og champagnen flyde. Det er surrealistisk at være vidne til.
- Jeg efterlyser, at blot ét folketingsmedlem, bare ét parti, siger højt og tydeligt: Nu må den her galskab stoppe. Vi kan ikke blive ved med at smide gode penge efter dårlige. Er der overhovedet en voksen til stede?
- Det er mig helt ubegribeligt, at man – særligt under en borgerlig regering – ser igennem fingre med, at private virksomheder bliver udkonkurreret at et dybt kriseramt offentligt selskab for skatteydernes regning. DTL kommer til at opretholde presset på Christiansborg for at få stoppet denne farce, slutter Erik Østergaard.