23948sdkhjf

Branchen byder nye tiltag velkommen

Regeringen har fredag offentliggjort et udspil om bedre erhvervsregulering. Heri indgår forslag om øget højde for lastbiler og at hastigheden for lastbiler hæves fra 70 km/t til 80 km/t på landeveje.

DI Transport roser de to forslag for bidrage til effektivisering og gøre det muligt at levere mere gods med samme lastbil.

- Vi er meget glade for de to forslag fra regeringen, der vil effektivisere godstransport med lastbil og øge produktiviteten i branchen, siger DI Transports branchedirektør Michael Svane.

De to konkrete forslag indeholder regulering, som ITD længe har efterspurgt.

- Det lyder måske ikke af meget, at man hæver højden på lastbilerne med 10 centimer, men i praksis betyder det mere volumen og at eksempelvis visse typer dyretransport-køretøjer fortsat kan anvende tre etager, og ikke skal reducere kapaciteten med en tredjedel, til to etager. Det er der både en økonomisk og en miljømæssig gevinst i, og vi er derfor glade for, at det initiativ nu bliver realiseret, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

DTL er også klar med ros til tiltagene. Direktør Erik Østergaard påpeger her, at Vejdirektoratet har vurderet, at det er ”overvejende sandsynligt”, at de positive effekter af, at lastbiler kan køre 80 km/t på landevejene i stedet for 70 km/t, vil veje tungere end en eventuel negativ effekt for trafiksikkerhed, støj og emissioner.

- Det vil gøre hverdagen lettere og mere smidig samt ikke mindst give et bedre samlet trafikmønster, når lastbilerne lige kan hæve farten en smule. Så generes de øvrige trafikanter simpelthen mindre. Det er godt for den samlede trafikafvikling – og der er også lidt bundlinje i det for vognmændene, mener DTL.

Men DTL-direktøren minder om, at for eksempel arbejdet med en revideret særtransportbekendtgørelse bør være en del af regeringens bestræbelser på at lette reguleringen af transporterhvervets aktiviteter.

De to forslag kommer i forlængelse af tidligere forslag fra transportbranchen, der allerede er blevet gennemført og som har forbedret effektiviteten i vejgodstransporten. Det er bl.a. højere totalvægte, længere modulvogntog og placering af gaffeltrucken bag på lastbilen, fremfor at tage plads inden i lastbilen.

- De to nye forslag understreger, at en god og konstruktiv dialog mellem branchen og myndigheder og politikkere er med til at skabe bedre vilkår for den danske transportbranche, siger Michael Svane fra DI Transport.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078