Syv brancher kræver klarhed om særtransporter
Skal betonstøbenet, tagspær og stålplader ligge ned og rage ud over lastbilernes sider - eller skal de stilles på skrå på ladet?
Dansk Byggeri og seks vognmands- og speditørorganisationer appellerer til transportminister Ole Birk Olesen (LA) om at blive færdig med den forsinkede revision af bekendtgørelsen om særtransporter.
De ønsker, at stablede plader bliver tilladt, for det er det mest effektive og sikre.
Bekendtgørelsen skulle have været færdig nu, men for nylig var beskeden, at en ny bekendtgørelse tidligst træder i kraft 1. juli.
I øjeblikket kan sådanne flade byggeelementer ligge ned uden at søge om tilladelse til særtransport. Det sker på en dispensation i form af Færdselsstyrelsens notat fra 25. maj 2018 om afskærmning af vandretliggende gods, der er bredere end den normale grænse på 2,55 meter.
Imidlertid indeholder reglerne flere uhensigtsmæssigheder af færdselssikkerheds- og produktivitetsmæssig karakter, understreger de syv organisationer.
Frakendt kørekort betinget
Dispensationen blev udstedt efter en dom fra marts sidste år, da en lastbilchauffør blev idømt betinget frakendelse af førerretten samt bøder for tilsammen 4.500 kroner.
Hans fragt og brøde var et læs rionet, der lå stablet og var 3,13 m bredt.
Alternativet med skråtstillede, ustabile byggelementer vil medføre, at det samme læs skal spredes over flere lastbiler. Det vil være uhensigtsmæssigt af hensyn til færdselssikkerhed, trængsel, byggeriets produktivitet og transportbranchens kapacitet, mener bygge- og transportorganisationerne.
V: Det er uacceptabelt
Ole Birk Olesen, Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen presses indefra på Christiansborg til at finde frem til en hurtig løsning.
Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) er lige så misfornøjet med situationen som branchen. Han afkræver ministeren en melding om, hvornår en ny bekendtgørelse om sær-transporter kan træde i kraft.
- Det er et slagkraftigt brev fra den samlede branche. Det er ikke for sjovt. Jeg har skrevet til transportministeren, at dette ikke kan accepteres. Nu må man få lavet den bekendtgørelse færdig.
Styrelse skal udforme regler
I samme åndedrag foreslår Venstres ordfører, at udformning af reglerne samles under Færdselsstyrelsen.
- Politiets rolle er at kontrollere de regler, som Færdselsstyrelsen laver. Sådan ser jeg på det. Det skal ligge ét sted. For omkring et år siden strammede Rigspolitiet fortolkningen af reglerne for særtransporter. Det var meget uhensigtsmæssigt og ikke særligt erhvervsvenligt.
- Det var også omkostningsdrivende og uden betydning for sikkerheden, så vidt jeg kan vurdere.
- Derfor er der behov for en præcisering, så vi undgår de problemer, som transportørerne og erhvervslivet oplever derude, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Mangel på specialkøretøjer
Forud for notatet om tilladelsesfri særtransport holdt Færdselsstyrelsen et møde i Ribe i april sidste år med organisationer inden for byggeri, transport og industri.
- Her blev der fremlagt talrige eksempler, at politiets nye fortolkning ville medføre en femdobling af antallet af transporter, oplyste Michael Mangelsen, der er Kran Blok Erfas afgående formand.
ITD advarede i juni sidste år, at en del transporter slet ikke vil kunne gennemføres på grund af mangel på specialkøretøjer såsom elementtrailere, hvis Rigspolitiet fik sin vilje.
Krav om specialkøretøj medfører, at køretøjet ikke kan køre med returlast ved afhentning af støbenet i Tyskland, det vil sige den ene vej køres med tomt lad.
Dertil kommer usikkerheden om det fremtidige retsgrundlag for sådanne transporter.