23948sdkhjf

Topchef: - Trailerudlejning skal være bæredygtig

PNO har sat sig som mål at fremme bæredygtighed, skabe gennemsigtighed og påvirke kunderne til at træffe flere langsigtede beslutninger.

Trailerudlejning. Hvor svært kan det være? Handler det ikke om at leje en trailer ud, sende den til service, når lejeperioden er slut og sælge den bagefter?

For Jacob Lee Ørnstrand, der er anden generation i trailerudlejningsselskabet PNO, skal der mere til. Han vil for eksempel gerne hjælpe kunderne med at få øget deres indtjening. Det lyder måske lidt idealistisk og ligner en uoverkommelig opgave for den unge ejer af Nordens største selskab inden for udlejning af trailere til transportbranchen. Mere end 10.000 trailere ejer selskabet, og de udlejes til en lang række kunder i Norden og resten af Europa.

Det endelige generationsskifte fandt sted for to år siden, hvor den eksisterende partner Kirk Kapitel fortsat har en aktieandel på 48 procent og Jacob 52 procent af aktierne.

Mens andre trailerudlejningsvirksomheder satser på at have et net af egne trailerværksteder, så er PNO gået den modsatte vej.

- Jeg tror, at der er andre, der er bedre til at reparere trailere end os, siger han. Vi vil hellere koncentrere os om at hjælpe vores kunder ved at udvikle nye services og hjælpe dem med at øge deres indtjening.

- Lige nu har vi fokus på at omsætte de globale tendenser om deleøkonomi og cirkulær økonomi til nye services til gavn for vores kunder, siger Jacob Lee, som synes, at trailerudlejning passer godt til tanken om deleøkonomi.

- Vi vil naturligvis forbedre vores lejeprodukter; men vi vil også se på, hvad vi ellers kan gøre for at hjælp vores kunder med at blive stærkere og drive en sund forretning.

Presset på økonomien
Transportmagasinet: Er det ikke en ordentlig mundfuld at hjælpe kunderne med at drive en sund forretning?

- Jo, det kan man godt sige. Faktum er, at vores kunder bliver mere og mere presset på økonomien - også selv om der er vækst. Mange oplever vækst i omsætningen; men indtjeningen halter bagefter. Derfor har mange virksomheder en tendens til at tænke kortsigtet.

- Her kan vi komme ind i billedet. Vi vil gerne hjælpe vores kunder med beslutninger, som på den lange bane er rigtige, men som på den korte bane kan være supersvære, fordi det måske ikke lige kan betale sig her og nu.

- Vi er et familiejet selskab, og vi har altid selv tænkt langsigtet. Hvis en investering betaler sig på den lange bane, er det ikke så vigtigt, om vi tjener pengene hjem lige nu og her. Vi skal bare have vished for, at investeringen giver mening.

PNO’s tre P’er
Transportmagasinet: Hvilken type beslutning kan det for eksempel være?

- Det er typisk beslutninger om bæredygtighed. Vi vil gerne være med til at skabe noget mere bæredygtighed, siger Jacob Lee.

- Jeg ved godt, det er et ord, som rigtig mange bruger og har en mening om; men for os handler bæredygtighed om de tre P’er - people, planet og profit.

- De initiativer, vi sætter i søen, skal skabe en balance mellem de tre P’er. De personer, der får løsningen, skal føle, at det er den rigtige løsning. Vi skal påvirke vores planet og vores miljø i en positiv retning, for ellers er det en kortsigtet løsning. Endelig skal vi også sikre, at der er noget profit i det, for ellers holder det heller ikke på den lange bane.

- Rent konkret har vi startet en dialog med vores kunder for bedre at forstå deres udfordringer og beslutningsgrundlag. Det er ufrugtbart kun at diskutere, om prisen er for høj. Der måtte være andre områder, vi kan være til hjælp på.

Kontrol med skader
- Vi fandt hurtigt ud af, at mange kunder har svært ved at holde skadesaktiviteten nede i den periode, hvor de lejer traileren. Der opstår en masse skader på traileren i selve driftsperioden. Det kan både være skader, som hans chauffører laver; men det kan også være skader, som hans kunder laver.

- Disse skader fører ikke alene til diskussioner om, hvem der skal betale for reparation af traileren; men de skaber også en masse administration for kunden og nede-tid på deres flåde.

- Derfor har vi skabt en digital portal, hvor vores kunder kan holde styr på trailernes tilstand. Med en app kan chaufføren tilføje oplysninger om de enkelte trailere, de har lejet hos os.

Tre minutters tjek
- Når han for eksempel henter sin trailer hos PNO eller kunden, skal han lige lave et simpelt tjek af traileren. Der er mulighed for at tage nogle billeder af traileren, registrere et par skader og lave et pick-up. Når han stiller traileren, laver han et "drop off" og registrerer igen.

- Det tager chaufføren tre minutter at tjekke traileren ved afhentningen og tre minutter, når han dropper den. Det giver ham en sikkerhed for, at han ikke får en regning for en skade, som han overhovedet ikke har lavet.

Transportmagasinet: Tror du, at chaufførerne vil lave sådan et tjek?

- Ja da, svarer Jacob Lee. Det er vigtigt, at det skal være meget simpelt og hurtigt, fordi chaufførerne har ikke meget tid. Der findes i forvejen flere løsninger på markedet til disse ting - og de bliver ikke brugt.

- Desuden har det en selvforstærkende effekt. Ved at skabe mere gennemsigtighed på dette område, kan man se, hvem der laver skaden. Derfor bliver der også færre skader generelt. De folk, der forårsager skaden, ved, at det kommer tilbage til dem selv på den ene eller anden måde. Derfor passer de bedre på.

Flere tjenester på vej
- Dette er et eksempel på en meget enkel, men effektiv tjeneste. Der vil komme flere sådanne tjenester, som er skabt i dialog med vores kunder. Vi har en lang række ideer til, hvad vi kunne give vores kunder.

- Hvis vi skal hjælpe vores kunder med at sikre indtjeningen, skal vi finde nogle initiativer, som er lette og simple at bruge, og som har en effekt. Det er for os bæredygtighed, fordi det forbedrer vores tre P’er: people, planet og profit.

Nye ressourcer i teamet
Det nye fokus på bæredygtighed har resulteret i, at PNO har tilføjet nogle andre typer af ressourcer til deres team.

- Vi har for eksempel i dag tre programmører ansat. De arbejder med kunstig intelligens og maskinlæring. En af vores nye medarbejdere har også været med til at udvikle en deletjeneste for biler.

- Jeg synes, at vi har fået en rigtig god og interessant proces ud af vores nye fokus. Og så er kunderne selvfølgelig også involveret i dette her. De kommer med input og er med til at teste de nye løsninger.

- Vi kunne godt have valgt at køre videre i det traditionelle spor og udelukkende koncentrere os om udlejningen; men jeg mener, at vi bliver nødt til at være lidt nysgerrige på vores kunders vegne.

Indsats mod tomme trailere
- Det er for eksempel ikke særligt bæredygtigt for hverken vores miljøe eller virksomhedernes økonomi, når der kører massevis af tomme trailere rundt i Europa.

- Der er 10.000 PNO-trailere, der kører på de europæiske landeveje hver eneste dag. Kunne vi ikke være med til at sikre en bedre udnyttelse trailerflåden ved at skabe en større gennemsigtighed?

Hvor står de trailere, som ikke bliver brugt lige nu? Kunne vi være med til at understøtte vores kunder på dette område? Kunne vi eventuelt facilitere en samtale eller kontakt på kryds og tværs mellem vores kunder?

- Skulle en kunde få en opgave, som kræver en ekstra trailer nu og her, behøver han måske ikke køre til PNO’s depot i Horsens for at hente den. Der står måske en ubrugt trailer hos en anden af vores kunder i for eksempel Brøndby.

- At få skabt en platform, hvor kunderne let og enkelt kunne få adgang til ledige trailere, vil være helt i den ånd, vi arbejder i, slutter Jacob Lee.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111