Klima-tunede lastbiler må være halv meter længere
EU’s chikane af aerodynamiske lastbiler står for fald. Få forstår det herhjemme, men i sin tid blev der vedtaget en tre års udsættelse af regler, der gavner udformning af lastbiler, som giver mindre dieselforbrug og bedre udsyn, det vil sige mindre CO2, NOx og partikler samt færre højresvingsulykker.
Nu er stemningen vendt til fordel for innovation og ny teknologi, uden at det stjæler lastrum.
Aerodynamiske førerhuse kan være op til en halv meter længere end de nuværende regler tillader, oplyser transportminister Ole Birk Olesen (LA). Han har hele Folketingets opbakning til at støtte EU-kommissions forslag.
DTL ser frem til de nye regler og nye lastbiltyper, som kan være med til at højne trafiksikkerheden og reducere vindmodstanden til fordel for et reduceret brændstofforbrug.
- Vi ser ingen udfordringer i forhold til danske regler, som nok er ændret, inden lastvognsproducenter er klar med den lidt længere og aerodynamiske front, siger DTL’s lastbiltekniske konsulent Finn Bjerremand
Dimensionsdirektivet
Ifølge EU’s direktiv om lastbilers vægt og dimensioner må en lastbil ikke være længere end det tilladte maksimum, selv om førerhuset gøres længere og rundere for at mindske luftmodstand og fatale sammenstød. Derfor er nye regler nødvendige. Det er de samme regler, som hindrer udbredelse af modulvogntog i Europa.
Moratoriet blev vedtaget på foranledning af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg for at beskytte mindre lastbilproducenter, der ikke har råd til omkostningstung udvikling.
EU-kommissionen konstaterer, at moratoriet afholder fabrikkerne fra at forbedre førerhusenes aerodynamik, selv om det vil hjælpe til at overholde de kommende CO2-standarder for tunge godskøretøjer.
Vedtagelse inden EP-valg
Ikke alle lande er lige begejstrede for at slette udskydelsen, men EU-landene er dog blevet enige om en fælles holdning til forhandlingerne med EU-parlamentet.
Sigtet er en endelig vedtagelse inden valgkampen for alvor begynder til EU-parlamentsvalget i slutningen af maj.
Konkurrencefordel
Det bliver frivilligt for bilfabrikkerne, om de vil producere tunge køretøjer med aerodynamisk udformning.
- Det er dog forventningen, at de nye længere førerhuse i stort omfang vil udkonkurrere de traditionelle førerhuse, da de nye førerhuse vil medføre besparelser i brændstofforbrug, siger Ole Birk Olesen.
Desuden anses de for nødvendige for lastbilfabrikanternes opfyldelse af kommende krav til reduktion af CO2-udledning. Det skyldes, at producenterne skal holde sig under en gennemsnitlig grænse for CO2-udledning. Køretøjer med lav udledning giver plads til at markedsføre lastbiler med højere udledning.