23948sdkhjf

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern A/S.

Scandlines og Stena Line har stævnet Finansministeriet for at få stoppet lån og statsgarantier til Femern A/S, der står for at opføre Femern-forbindelsen. Rederierne vil samtidig have finansministeren til at kræve tidligere ydede lån tilbage.

Det oplyser Sund & Bælt i en meddelelse via CVR.dk, og Scandlines bekræfter, at der er indgivet en stævning.

Stævningen kommer efter en afgørelse i EU-regi, der trak en tidligere godkendelse af statsstøtten til Femern-forbindelsen tilbage. Sagen kører igen i EU-regi.

- Scandlines og Stena Line har den 15. februar 2019 udtaget stævning mod Finansministeriet med påstand om, at det forbydes finansministeren at yde statsgaranterede lån eller give statsgarantier med hjemmel i anlægsloven til brug for Femern A/S' lånoptagelse.

- Desuden har rederierne påstået, at finansministeren skal kræve en tilbagebetaling af den økonomiske fordel, Femern A/S har opnået ved statsgaranterede lån og statsgarantier udstedt i medfør af anlægsloven, skriver Sund & Bælt, der ejer Femern A/S.

I december afgjorde EU-Domstolen, at EU-Kommissionens tidligere godkendelse af støtten til Femern-forbindelsen, en planlagt 19 kilometer lang sænketunnel mellem Rødby på Lolland og øen Femern i Tyskland, var sket med retlige fejl og urigtige skøn.

- Rent praktisk er det nogle gange sådan, at hvis man vil have implementeret en EU-dom, så må man gå til de nationale domstole.

- Ofte er det dog ikke nødvendigt, fordi taberne retter ind efter den dom, der er afgivet. Men det lader ikke til at være tilfældet her. De har i hvert fald ikke gjort det af egen drift endnu, siger administrerende direktør for Scandlines Søren Poulsgaard Jensen og fortsætter:

- Vi må holde fast i, at vi har vundet en sag ved EU-retten. Og det eneste vi beder om er, at den bliver fulgt.

Scandlines sejler på ruten, som Femern-forbindelsen vil dække. Dermed vil forbindelsen blive en direkte konkurrent til Scandlines.

- Den anlagte sag forventes ikke at påvirke Femern A/S' økonomi eller planerne for gennemførelsen af Femern-projektet, skriver Sund & Bælt i meddelelsen.

/ritzau/

Kilde: /ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.34