Svanemærket vaskehal til busser
Transport anses for at være ét af de områder, der udgør den største miljøbelastning og samtidig findes der ikke miljømærkekrav for køretøjer. Det er ikke ensbetydende med, at branchen ikke har øje for miljøet. Svanemærkede produkter, der er knyttet til drift og vedligehold af biler, busser og lastbiler, er allerede med stor succes etableret på det danske marked. Faktisk er antallet af svanemærkede bilvaskehaller i Danmark i løbet af de senere år vokset støt og har nu rundet 100.
Som den første i Norden - ja faktisk i verden - har Puslepladsen i Silkeborg netop fået svanemærket sit bus-vaskeanlæg. Det er sket i forbindelse med udskiftning et ældre vaskeanlæg med et nyt.
- Vi har valgt at investere i svanemærkning af vores vaskehaller, og specielt busvasken, da vi ønsker at vise vores kunder, at vi går forrest når det gælder miljø og vandbesparelse, siger Søren og Stig Bak fra Puslepladsen i Silkeborg.
- Det giver busselskaberne mulighed for at vælge en vask, der både giver rene busser og et renere miljø.
- Svanemærkede vaskehaller til biler og busser skal blandt andet have et lavt forbrug af rent vand og skal samtidig udlede markant mindre olie og langt færre tungmetaller end traditionelle vaskehaller, siger Martin Fabiansen, der er direktør i Miljømærkning Danmark.
Hos Puslepladsen har man oplevet en stor besparelse på vandet. Faktisk bruges der nu kun 10 procent af det vandforbrug, den tidligere vaskemaskine havde.
- Samtidig er vaskeresultatet helt i top. Vi vasker en bus på 3½ minut. Vi forventer at komme op og vaske 9.000 busser om året og sparer på den måde 4.500 kubikmeter rent vand. Den smule spildevand, vi udleder, er biologisk renset og indeholder meget færre tungmetaller og ftalater samt mindre olie end fra traditionelle vaskehaller.
Personbilvask svanemærket
Samtidig med den svanemærkede busvaskehal fik Puslepladsen også svanemærket personbilsvaskehallen. Begge vaskeanlæg er knyttet til samme biologiske renseanlæg.
Washtec leverer cirka 100 anlæg til servicestationer hvert år, og på nuværende tidspunkt er der installeret over 100 anlæg med svanemærket. Faktisk anvender stort set alle de vaskeanlæg, som Washtec leverer og servicerer i dag, svanemærket kemi.
Mange betingelser
Der er mange betingelser, som skal opfyldes for, at et vaskeanlæg kan blive Svanemærket. Der er blandt andet krav til forbruget af frisk vand.
Den nyligt installerede personbilsvask hos Puslepladsen ligger et pænt stykke under kravet på 70 liter rent vand pr. bil. Faktisk bruger personbilsvasken kun omkring 35 liter pr. køretøj - og busvasken kun 60 liter, uden at det går ud over vaskekvaliteten.
Der anvendes stadig en masse vand til vaskemaskinerne, men størstedelen af vandet er biologisk renset efter stort set de samme principper som i de offentlige renseanlæg.
Det betyder også, at overskudsvandet (spildevandet) kan udledes direkte til offentligt kloak uden brug af olieudskiller.
Udledningen er dog meget begrænset, da det friskvand, der tilføres i hver vask, anvendes i slutskyllet. Man regner med at 15 liter vand fra en personbil fordamper efter vasken.
Analyser af spildevandet viser tydeligt, at samtlige grænseværdier overholdes. Faktisk er grænseværdierne så langt under de krav, som kommunerne stiller til udledning, at flere og flere kunder vælger løsningen med biologisk vandrens.
Grundlicens til svanemærket
Fra WashTec`s side, har det været en spændende udfordring at få svanemærket på Puslepladsens busvasker.
- Vi har nu en grundlicens til svanemærkning af busvaskeanlæg, som vi selvfølgeligt håber, at kunne bruge på andre vaskeanlæg, siger Finn Normann.
- Vi håber specielt på interesse fa de store busselskaber, hvor kravene til miljøvenlig drift og vedligeholdelse bliver større og større. Det er et oplagt område for videreudvikling af konceptet.