23948sdkhjf

Vognmandsformand er træt af 3F

Fagforbundet 3F misbruger den "danske model" for at tvinge vognmændene til at indgå en 3F-overenskomst, siger Ole Frederiksen.

Formanden for Nordre Birks Vognmandsforening Ole Frederiksen er godt træt af de midler, som fagforeningen 3F anvender for at få vognmænd til at indgå en 3F-overenskomst.

- Naturligvis skal medarbejderne i vores erhverv have ordnede løn- og ansættelsesforhold; men det står ingen steder, at det skal være efter en 3F-overenskomst. 3F har ikke et overenskomstmonopol, selv om de selv tror det, sagde Ole Frederiksen fra talerstolen på Skævinge Kro, hvor årets generalforsamling blev holdt forrige lkørdag.

- I Nordre Birk har vi eksempler på, at 3F fortsat generer medlemmer, som overholder overenskomsten til punkt og prikke. Deres eneste "synd" er, at de er medlem af Krifa.

- Fagforeningens foretrukne våben er at iværksætte såkaldte sympatiblokader for at tvinge vognmændene til at indgå en 3F-overenskomst. Den meget roste "danske model", som skulle være til gavn for begge parter, bliver i den grad misbrugt.

- Det kan da ikke være rigtigt, at vi i år 2019 skal finde os i et overenskomstmonopol, som kun tilgodeser den ene part, sagde formanden.

Ellers handlede meget af beretningen om de økonomiske forhold, som de nordsjællandske vognmænd oplever.

Manglende opsving
- På generalforsamlingen for et år siden kunne vi glæde os over et opsving, som stort set alle medlemmer havde gavn af. Den gode nyhed kan desværre ikke genbruges. Allerede i efteråret begyndte opsvinget småt at miste sin styrke. Især de små og mellemstore virksomheder har måttet lade deres biler blive stående hjemme i lidt for lang tid. I hvert fald længere end normalt for årstiden.

Ingen tør eller kan realistisk spå om varigheden af den aktuelle afmatning, som er internationalt betinget. Her i vores område har den medført nogle konkurser. Andre er økonomisk hårdt pressede.

Desværre må vi nok indstille os på, at væksten i flere vognmandsforretningerne er begyndt at falde efter de senere års vækst.

Det er vanskeligt at udarbejde et økonomisk gennemsnitsresultat for medlemmerne af Nordre Birk. Dertil er deres forretninger for forskellige. Jeg taler også med vognmænd, som ikke føler grund til at beklage sig. Det skulle da lige være over manglen på kvalificeret arbejdskraft.

Godt nok er krisen begyndt at kradse men slet ikke på samme barske måde som for en halv snes år siden. Men den rammer forskelligt. 

Kronprinsesse Marys Bro
Trods store protester må vi affinde os med, at lastbiler, som skal til eller fra Hornsherred, ikke mere kan benytte den gamle Kronprins Frederiks Bro, som tidligere var gratis at køre over. Enten må de betale 41 kroner for at køre over den nye bro eller køre de 65 km over Roskilde. Ruten over den nye bro bliver også 14 km længere end over den nuværende.

Det bliver en dyr fornøjelse for de lokale vognmænd. Nogle overvejer ligefrem at flytte væk fra kommunen. Ellers kan de ikke overleve.

Vi vognmænd har klaget og klaget over brobetalingen, og nu er privatbilerne også begyndt at se realiteterne i øjnene. Det er endelig gået op for dem, at de også skal betale for at komme over den nye bro.

Deres heftige protester i forskellige medier er desværre kommet alt for sendt til at få nogen som helst indflydelse på beslutningen. Løbet er kørt.

Kronprinsse Mary Bro er det eneste sted i Danmark, hvor der er afgift på en lokal vejforbindelse. Den ære vil vi godt være foruden. Men brugerbetaling er åbenbart ved at snige sit ind i de lokale infrastrukturforbedringer.

Nordre Birk har i hvert fald meget svært ved at forstå, at det skal koste at køre over en lokalbro på Sjælland men ikke over en lokalbro i Jylland. 
 
Som i andre vognmandsforeninger må Nordre Birk konstatere et faldende medlemstal. Enten på grund af ophør eller sammenslutninger. Vi har dog stadigt et fornuftigt medlemstal på 125 samt 41 seniormedlemmer, sluttede Ole Frederiksen..

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063