23948sdkhjf

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

Mange danske vognmænd, der kører fast på Norge, vælger svenske lastbiler af hensyn til de to mærkers udbyggede servicenetværk nordpå. I vognmandsforretningen Tønder Handel & Transport, THT, tænker man anderledes, for hvorfor ikke investere i et driftssikkert lastbilmærke med god brændstoføkonomi, der ikke har brug for at køre på værksted i tide og utide...

Som tænkt, så gjort. THT har derfor for nylig fået leveret endnu en DAF fra ESA Trucks Danmark i Kolding i form af en XF530 FTS 6x2, dvs. en 3-akslet trækker med tvillingmonteret bogie, der er som skabt til Norges-kørsel for det velkendte speditionsfirma Håkull. Det ses blandt andet også på, at bilen har fået monteret OnSpot automatiske snekæder, der kan supplere de lovpligtige kæder, som bilen også medbringer på turene til Norge.

Endnu en detalje, som viser, at THT og deres chauffør Frank Jensen har styr på Norges-kørslen er, at den nye DAF XF bag førerhuset har fået monteret ekstra, bagudvendte arbejdslys, der kan trækkes ud til siderne og lyse skråt nedad, så chaufføren kan holde øje med snekæderne på bogien under kørslen. Smart!

Heldækkende skørter og dørk
Resten af bilen er også opbygget og specificeret med tanke på praktiske løsninger og effektivitet. Heldækkende sideskørter, heldækkende alu-dørk og høj galge, AdBlue-tank gemt væk under førerhuset, ophæng til snekæder, batterier i bageste overhæng med strømudtag osv. vidner om, at den nye DAF er et effektivt arbejdsredskab.

Paccar MX13-motoren på 530 hk/2.600 Nm i kombination med 12-trins ZF TraXon-gearkasse med fuldautomatisk skiftefunktion sørger for, at bilen også kommer fremad og opad de krævende norske landeveje.

Når det bliver glat, bidrager den ubegrænsede vægtoverføring fra bogie- til trækakslen også til bedre fremkommelighed, og det samme gør muligheden for uafhængigt at hæve og sænke den forreste og bageste aksel på den nye Schmitz-trailer, som THT fik leveret samtidig med den nye trækker.

Fire egne og 10-15 indlejede
Tønder Handel & Transport er en lille virksomhed, som drives af Morten Mortensen og hans far Jens Mortensen i fællesskab. THT beskæftiger fire egne og 10-15 indlejede lastbiler.

Medarbejderne tages så vidt muligt med på råd ved investering i nyt materiel, og derfor har chauffør Frank Jensen også haft stor indflydelse på indretningen af førerhuset, der er plysset af BJ Autopolstring i Padborg og udrustet med TV, kaffemaskine samt diverse lækkerier fra DAF lange liste af fabriksmonteret komfort- og sikkerhedsudstyr.

DAF kører upåklageligt
At valget af ny lastbil igen faldt på en DAF fra ESA Trucks, skyldes, at firmaet fik to DAF’er leveret for henholdsvis et halvt og et helt år siden, og de har kørt upåklageligt og har samtidig en rigtig god brændstoføkonomi.

- Både de to tidligere og den seneste DAF er blevet leveret lige efter en snor. Hos ESA Trucks er de dygtige til at aflæse kundernes behov og opfylde dem, så jeg var faktisk ikke i tvivl om, at den nye bil også skulle være en DAF og leveres af ESA, fastslår Morten Mortensen.

Salgskonsulent Kim Lassen har stået for handlen, der også omfatter en komplet service- og reparationsaftale inklusive alt fra drivline til baglygtepærer. Morten Mortensen forventer, at den nye Norgesbil kommer til at køre cirka 150.000 km om året de næste fem år, hvilket service- og reparationsaftalen er skræddersyet til efter.

Dermed har Tønder Handel & Transport maksimal tryghed og fuldt overblik over driftsomkostningerne også efter garantiperioden på tre år/500.000 km, som er standard på alle nye DAF i Danmark.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.22