De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene
Godstransport i danske lastbiler faldt 3,4 procent i 2018
Lastbiler med danske nummerplader transporterede således 3,4 procent mindre gods i 2018, når man sammenligner med året før. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Transporten måles i antallet af ton gods, og hvor langt lastbilerne har kørt.
Tilbagegangen i 2018 dækker over, at der har været færre kørsler i Danmark, mens transporter internationalt ligger nogenlunde på niveau med sidste år.
Den internationale kørsel med danske lastvogne går hovedsageligt til nabolandene Sverige, Norge og Tyskland.
De seneste år er godstransporten på de danske veje ellers steget, men det har været lastbiler med udenlandske nummerplader, som har taget en større bid af kagen, når der skal transporteres fra a til b.
De seneste tal for udenlandske biler er dog kun fra 2017, hvor godstransporten steg med to procent i forhold til året før.
De udenlandske lastbiler kører både mere til og fra Danmark fra det land, hvor lastbilen er indregistreret, og samtidig har der været en stigning for tredjelandskørsel. Det dækker for eksempel over ture, hvor en lastbilchauffør fra Polen kører ture mellem Danmark og Sverige.
Udenlandske lastbiler må også køre ture internt i Danmark, selv om de ikke kører på danske plader.
Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage. Derefter skal den køre en tur ud af landet igen. Det er kendt som cabotagekørsel.
Den andel har også været stigende, men udgør dog kun en mindre del af godstransporten for udenlandske lastbiler.
/ritzau/