Skandaløst: Afstemning udsat endnu engang
Så skulle der stemmes. Så skulle der ikke stemmes. Så skulle der måske stemmes. Og så alligevel ikke.
I dag til formiddag, få timer før dagens plenarforsamling i Europa Parlamentet, blev vejpakkerne alligevel ikke sendt til afstemning. Dermed er vejpakkerne sendt retur til Europa Parlamentets transportudvalg, TRAN.
Men så sent som i januar var udvalget langt fra at kunne nå enighed. Behandlingen af Vejpakkerne i Parlamentet, som første gang så dagens lys for snart 2 år siden, har manglet fokus på at skabe resultater, og bidrager voldsomt til EU-skepsissen, mener DTL.
- Jeg mener, at det er intet mindre end skandaløst. I årevis har Europa haft social dumping og unfair konkurrence som et massivt problem for vejgodstransporten, og år efter henslæber mennesker en urimelig og uværdig tilværelse som chauffører for håndører. Parlamentarikerne, særligt fra Østeuropa, misbruger og skjuler sig bag procedureregler og nægter at anerkende behovet for nye regler.
Sådan siger DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, Erik Østergaard, som hæfter sig ved, at Rådet godt kunne finde er flertal – ovenikøbet om et fornuftigt indhold.
Holder en hel industri som gidsel
- Flertallet i Europa er der. Det er Parlamentet, vi venter på. De holder en hel industri som gidsel, siger Erik Østergaard.
Heldigvis arbejder gode og konstruktive kræfter i Parlamentet på at få sagen ført videre - trods alt. Lige nu – onsdag formiddag – er en mulighed, at pakken er tilbage i TRAN-udvalget i næste uge og derefter tilbage på dagsordenen for plenarforsamlingen så hurtigt som muligt.
Det er derfor fortsat muligt at der vedtages en tekst inden valget.
- I lyset af Brexit kan der ikke være et eneste menneske, der går ind for EU, som har en interesse i et forløb, som det vi har set. For det bekræfter alle fordomme og giver kun næring til dyb EU-skepsis og pessimisme. Alligevel har dette cirkus fået lov et fortsætte. Alle tre instanser, Kommissionen, Rådet og Parlamentet har været inde over – men det er EU-Parlamentet, der hidtil har svigtet i dette forløb. De kender simpelthen ikke deres besøgelsestid, mener Erik Østergaard.
Myriader af forskellig lovgivning venter
- Der er valg til Parlamentet den 26. maj. Derpå skal de konstitueres og udvalg og ordførerskaber fordeles. Og så skal der vælges en ny EU-Kommission. Dermed er vi henne i efteråret, før EU-systemet så småt er ved at være arbejdsdygtigt. Om nogen vil samle op på det forarbejde, der ligger, eller om alle hellere vil forsøge at tænke hele området forfra, aner vi ikke. Dermed kan der snildt gå to år, før vejgodstransporten er i nærheden af at få blot en skitse af sine fremtidige betingelser. Det er skidt, slår Erik Østergaard fast.
- Konsekvensen bliver, at nationalstaterne de næste to år kommer til at opstille et hav af nationale barrierer, regler og sanktioner, for at forhindre social dumping i at udspille sig på netop deres jord. Der bliver myriader af forskellig lovgivning, og hver gang en chauffør krydser en grænse, skal han forholde sig til nye regler. De organisationer i ind- og udland og de østeuropæiske lande, der har ønsket at udvande eller bremse vejpakkerne, har skudt sig selv i foden. Det har jeg ikke ondt af. Men det bliver besværligt, også for alle os andre, slutter Erik Østergaard.