23948sdkhjf

DTL-bossen fylder 60 år

Erik Østergaard, adm. direktør for DTL – Danske Vognmænd, fylder 60 år fredag den den 29. marts. Erik Østergaard har i hele sin karriere arbejdet med transport, også inden for rederi og shipping; men det er som frontfigur for vognmændene, at han virkelig har udfoldet sine evner til at få indflydelse og skabe resultater. Han kender gangene på Christiansborg. Han kender de bonede gulve i direktions- og bestyrelseslokalerne. Han færdes hjemmevant i ministerierne.

Han er ikke bange for at stille krav til politikerne og skælde ud på vennerne. Han er altid klar til at tage en diskussion uanset tid og sted – og han holder fast i sit synspunkt, uanset om alle andre i forsamlingen mener det modsatte.

Han er altid klar til kamp for vognmændene og hæver ofte stemmen eller taler med store bogstaver, hvis vognmændenes interesser bliver trådt for nær. Spørg bare ”kollegaerne” i ITD, som ofte må stå for skud, når han skal tale dunder.

Hans meget direkte stil er beundret af nogle, frygtet af andre; men uanset, hvor man står i forhold til Erik Østergaard, må man anerkende de resultater, han har skabt for transportbranchen. Med ham ved roret har vognmændene fået mere indflydelse på dansk politik end nogensinde før.

Det er naturligvis først og fremmest hans fortjeneste; men han har også fået samlet sig et hold af dygtige DTL-medarbejdere, som kan gennemføre hans visioner. DTL er under Erik Østergaards ledelse blevet en vigtig samarbejdspartner for organisationer, ministerier og virksomheder samt for hele den nordiske vognmandsbranche.

Bindeled til politikerne
- Vores opgave som organisation er at være bindeled mellem politikerne og vognmændene, siger Erik Østergaard til Transportmagasinet i et interview i anledning af hans 60 års fødselsdag.

- DTL skal formidle den nødvendige viden til politikerne, så vognmændene får de bedst mulige rammevilkår. Vi skal skabe god forståelse – og det gør vi ved at være så objektive som muligt.

Transportmagasinet: Synes du, at du er objektiv?

- Ja, svarer Erik Østergaard resolut. Selvfølgelig er mine synspunkter farvet af, at jeg ser situationen med vognmændenes øjne; men jeg ser helt nøgternt på tingene og forsøger altid at give et realistisk og objektivt billede af konsekvenserne ved den ene politik eller den anden.

Transportmagasinet: Har politikerne forståelse for vognmændene?

- Jeg synes, at politikerne altid er lydhøre og klar til at lytte til vores argumenter, svarer han. Nogle gange kan debatten dog godt blive afsporet af pressen. I journalister er hurtig til at stikke en mikrofon op i hoved på en politiker og spørge: Og hvad har du så tænkt dig at gøre ved det?

- Som politiker kan man godt blive presset til at sige noget, som måske ikke er så velovervejet. Det er betingelserne, og så må vi bare være der for at fortælle politikerne, hvad der er op og ned i sagen. Det er vores opgave at sørge for, at den manglende viden bliver fyldt ud.

Samarbejder med ”fjenden”
- Vi har for eksempel allieret os med Dansk Cyklist Forbund for at give cyklisterne en bedre forståelse for lastbiler og chauffører, ligesom vi selv er blevet klogere på cyklisternes adfærd. På samme måde er vi for nylig gået i samarbejde med Dyrenes Beskyttelse for at skabe en dialog mellem dyrevennerne og dyretransporter.

Transportmagasinet: Synes du ikke, at du samarbejder med ”fjenden”?

- Jeg betragter dem ikke som fjenden. Tværtimod, jeg ser sådan en alliance som en mulighed for at skabe en konstruktiv dialog. Det er en kæmpe fordel, at man kan indgå en alliance med en modpart, som godt nok har en anden holdning end os selv; men som vi i samarbejde med kan finde frem til en løsning, der virker for begge parter.

Transportmagasinet: Også politisk vælger du forskellige alliancer? Du har jo engang holdt tale på Enhedslistens årsmøde. Er du ræverød?

- Jeg er ikke ræverød. Jeg vælger at gå i alliance med dem, der kan være med til at skabe resultater for vognmændene. Vi har haft et rigtig godt samarbejde med Enhedslisten omkring social dumping. Så finder vi andre samarbejdspartnere, når vi skal kæmpe for bedre infrastruktur og højere hastighed til lastbilerne.

- Det er de enkelte sager, der afgør, hvem det kan betale sig at gå i alliance med. Det er ofte de personlige relationer, der bestemmer, om det vil lykkes. De personlige relationer har stor betydning.

- Det handler også om at være beredt. Der kan pludselig opstå en mulighed, så man skal være hurtig til at udnytte. Der kan komme et såkaldt ”window of opportunity” lige ud af det blå. Pludselig er timingen rigtig – og så skal du bare være klar.

Erhvervspolitisk arbejde
- Jeg er dybt fascineret af det erhvervspolitiske arbejde. Det er enormt tilfredsstillende, at se ens hårde slid og arbejde lykkes. Man skal have en god dialog med politikerne. Man skal have en vis udholdenhed. Og så skal man arbejde systematisk med tingene.

Hvordan er dette talent til det erhvervspolitiske arbejde kommet?

- Jeg havde snuset det det erhvervspolitiske arbejde, dengang jeg sad som formand for bilfærgerne. Dengang handlede det om at få etableret den DIS-ordning, vi kender i dag; men jeg må sige, at jo mere man lærer vognmandsbranchen at kende, jo mere bliver fascineret bliver man.

- Det er en branche, som samfundet er dybt afhængig af. Det er desværre ikke alle der ved det. Det kan godt være, at hr. og fru Jensen er irriteret over de mange lastbiler på vejene; men de mødes begge ved supermarkeder. Hr. og fru Jensen parkerer ved hovedindgangen og går ind for at handle, mens lastbilen kører til bagindgangen for at læsse varer af til supermarkedet.

- Samfundet er så afhængig af lastbiler og hele supply chain kæden. Det er en stor og vigtig opgave at skabe forståelse for denne branchen.

Adgangen til markedet
TR: Hvilke mærkesager er der ellers? Hvad kan true vognmændene?

- Den helt store trussel på vognmandserhvervet er det europæiske regelsæt omkring adgang til markedet med cabotage, kombitrafikken og arbejdstidsreglerne. Disser regler har sammen med de østeuropæiske vognmænds invasion af Vesteuropa virkelig gjort livet svært for vognmandsvirksomhederne her i vesten.

- Det er vigtigt, at vi kan holde ordentlige løn- og arbejdsvilkår i branchen. Jeg tror, at netop løn og arbejdsvilkår er blandt årsagerne til, at vi har så svært ved at tiltrække de unge. Så det er noget, vi må arbejde videre med.

NLA har stor indflydelse i EU
Erik Østergaard opfatter selv etableringen af NLA i 2012 som en af de største sejre for DTL og de øvrige nordiske vognmandsforeninger.

- NLA er en forening, som er skabt for at påvirke de europæiske beslutningstagere. Vi ønsker, at EU skal udvikle sig i en retning, der sikrer fair og lige konkurrencevilkår i transport- og logistikbranchen.

Transportmagasinet: Har NLA gjort en forskel?

- Ja, den har gjort en markant forskel, svarer Erik Østergaard. Der bliver i langt højere grad lyttet til vores synspunkter. Vi repræsenterer 18.000 vognmænd i Norden og ikke kun DTL’s 1.800 medlemmer. Så vi har fået markant mere indflydelse.

- Desuden er det også lykkedes at samarbejde på tværs af landegrænserne. Vi har et meget tæt samarbejde med vognmandsforeningerne i Holland, Frankrig, Tyskland, Østrig… Ja, vi er en stor gruppe af lande, som i mange sager arbejder i samme retning. Så med NLA har vognmændene i DTL og i de andre nordiske lande har fået markant mere indflydelse i EU.

- Vi må jo erkende, at EU har stor indflydelse på de forhold, som vognmændene må leve med. Det er i Bruxelles, at mange af sagerne skal kæmpes. Og det vil vi blive ved med, slutter Erik Østergaard.

 Privat er Erik Østergaard et udpræget naturmenneske. Familien tager ofte ud i Gribskov for at plukke svampe eller gå ture langs strandene på Nordkysten. Han har også en motorbåd i Helsingør Nordhavn som bruges til at dykke og fiske fra. Sammen med sin hustru er han vinterbader og medlem af Kronborg Badelaug.

 

Blå bog: Erik Østergaard
2005: Adm. direktør, DTL
2000 – 2005: Direktør, Scandlines AG
1995 – 1999: Direktør, Scandlines Danmark A/S
1990 – 1995: Head og planning, DSB
1988 – 1990: Konsulent, Udenrigsministeriet.
1984 – 1988: general manager, BR Marine Consult A/S
1979-1984: indkøbschef Knud I. Larsen Shipping Company I/S.
1977 – 1979: elev, Knud I. Larsen Shipping Co.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111