S kan gå ind for de fleste vejprojekter
Rasmus Prehn er Socialdemokratiets transportordfører og dermed "skyggeminister" for transportområdet.
Skulle S vinde valget, er han et godt bud på en transportminister - og han kan med ro i stemmen fortælle Transportmagasinet, at de fleste vejprojekter i regeringens udspil til infrastrukturplan også er med på Socialdemokratiets liste over projekter, der skal indfries i den nærmeste fremtid - og helst i løbet af de næste 10 år.
Den økonomiske ramme for transportprojekter er omtrent den samme, uanset hvad transport- og finansministrene hedder efter folketingsvalget, som senest skal holdes 17. juni.
Trukket hårdt op kan forskellen mellem regeringens infrastrukturplan og Socialdemokratiets ønsker gøres op til 10-15 milliarder kroner. Forskellen er primært projekter fra Togfonden.dk, der er en politisk aftale fra 2013 mellem den daværende SRSF-regering samt Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
Dansk Folkeparti er trådt ud af togfondsforliget; men Socialdemokratiet fastholder aftalen om togfonden - og dermed levnes tilsvarende mindre plads til nye veje, hvis S kommer til regeringsmagten.
S ikke klar til regeringens plan
Uenigheden mellem VLAK-regeringen og S er såmænd ikke stor om de konkrete vejprojekter; men alligevel afviser Rasmus Prehn at tage imod en invitation til at skrive under på den blå plan og blive aftalepartner.
- Jeg vil først og fremmest kvitterer for, at regeringen nu også synes, at vi skal have en langsigtet investeringsplan for infrastruktur. Det har vi foreslået for længe siden, og vi har i øvrigt talt om det i ordførerkredsen i lang tid, siger Rasmus Prehn til Transportmagasinet.
- Mange af initiativerne i deres plan flugter med vores plan, så det er positivt.
Så kommer men’erne...
- Det undrer os, at regeringen - efter at have talt så meget om bredt samarbejde hen over midten - vælger at isolere sig i en telefonboks sammen med Dansk Folkeparti og lave det snævrest mulige flertal. Det er godt gammeldags ærgerligt, for det er de brede aftaler, der skal til, så man ikke skifter transportpolitik hvert fjerde år, fortsætter Rasmus Prehn.
Han anklager de regeringen og DF for at droppe ambitionerne om en grøn omstilling og negligere den kollektive trafik.
- Dansk Folkeparti skal såmænd være velkommen til at melde sin ind i Togfonden.dk igen. Nu må vi se, hvad Dansk Folkeparti mener efter et valg, når vælgerne har talt - om de vil stå ude eller stadig være med, siger den socialdemokratiske transportordfører. Han vil ikke love, at aftalerne videreføres efter et valg.
Ny, bred aftale
Hans politiske førsteprioritet er en ny, bred aftale.
- I udgangspunktet ønsker vi at videreføre den ambition, der ligger i togfonden. Hvis vi overtager regeringsmagten, vil vi indkalde til brede forhandlinger.
- Ideelt set kan man lave en ny bred forligskreds med mange partier, hvor man tilgodeser både jernbane og vejinfrastruktur i en samlet plan for de næste 10 år.
- Alternativt kan der laves et forlig med de røde partier om at løfte den kollektiv trafik, og et forlig med en bredere forligskreds om vejinfrastruktur.
- Der brug for begge dele. Dansk Industri og Dansk Erhverv siger, at det ikke er et enten-eller, men både-og. Både veje og jernbane.
Bevar tilbageførsel
En aftale tilbage fra 2009 fastsætter, at ubrugte midler fra trafikområdet føres tilbage til en såkaldt infrastrukturfond og kan bruges på nye trafikprojekter. Den aftale har finansminister Kristian Jensen for at få flere penge i statskassen; men Rasmus Prehn håber, at aftalen kan genindføres, når S kommer til magten.
- Det befordrer budgetdisciplin og ansvarlighed, når pengene ryger tilbage, og man kan sætte noget nyt i gang. Pengene skal ikke bare ryge ned i den store statskasse, siger Rasmus Prehn, som dybest set mener, at regeringens infrastrukturplan skal tage sig ud af en masse.
- De har taget alt muligt med ind. Mange af forslagene er allerede aftalt. De pynter sig med lånte fjer.