Det var på tide!
Almindelig sund fornuft og lidt tiltrængt medvind. Det skulle der til, før Europa-Parlamentet fik stemt vejpakken igennem.
Vejpakken har de sidste to år været genstand for en kaotisk og farceagtig proces i EU-junglen; men nu er det lykkedes at få vejpakken igennem i Europa-Parlamentet, fordi man har taget de tre vanskelige emner - udstationering, cabotage og køre/hviletid - ud af pakken og stemt om dem enkeltvis.
Resultatet glæder den danske transportbranche.
På tide
- Det var på tide, siger administrerende direktør, Erik Østergaard, DTL.
- Fornuften har sejret. Alt tyder nu på at vi får bedre regler inden for køre/hviletid, cabotage og udstationering.
- Afstemningerne i Europa-Parlamentet er et stort skridt i den rigtige retning. Det var godt nok også i sidste øjeblik, for processen om vejpakkerne har været kilde til en alvorlig tvivl om EU’s evne til at finde reelle løsninger på reelle problemer, siger Erik Østergaard, som dog stadig maner til besindelse.
- Der er stadig lang vej. Der udestår nu en proces i EU-systemet, hvor vedtagelserne skal føre til egentlig lovgivning.
- Rumænien har EU-formandskabet lige nu, og jeg tvivler på, at de vil være særligt ivrige efter at få drevet processen videre. Derfor er min glæde over dagens resultat da også med forbehold for, hvordan den videre proces kan blive, og hvad, der kan nås inden EU-valget til maj.
ITD: Vigtigt skridt
- Det er et meget vigtigt skridt, siger administrerende direktør Carina Christensen fra ITD.
- Det er glædeligt, at vejpakken endelig kan gå ind i næste fase med forhandlinger med Rådet og Kommissionen om Vejpakken.
- Vi står nu stærkere i forhold til at nå i mål med en endelig vejpakke, der vil få afgørende betydning for alle europæiske transportvirksomheder. Når forhandlingerne går i gang, må der udvises ekstra stor omhu for at sikre, at de regler, der endeligt vedtages rent faktisk kan håndhæves og kontrolleres effektivt. Ellers står vi ikke bedre stillet end i dag, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
- Vi er nu ved at læse afstemningen nøje igennem for at være helt sikre på, hvilke beslutninger Europa-Parlamentarikerne egentlig tog.
DI: Vi er optimistiske
- Afstemningen i Europa-Parlament er et stort skridt i den rigtige retning mod mere ensartede regler for vejgodstransporten i EU, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
- For den danske transportbranche er det helt afgørende, at vi får ens spilleregler, der er nemme at forstå, efterleve og håndhæve. Jeg håber, at vedtagelsen i Europa-Parlamentet kan bringe vejpakken videre mod en endelig godkendelse i de forestående forhandlinger mellem Rådet, Kommissionen og Parlamentet, siger Michael Svane, som ikke mener, at der er meget manøvrerum i de kommende forhandlinger.
- Men jeg er optimistisk, siger Michael Svane.
Hvad er de enige om?
Efter første gennemlæsning ser det ifølge ITD ud til, at parlamentarikerne er enige om, at transit og rene bilaterale transporter undtages udstationeringsdirektivets regler. Deres definition er lidt anderledes end Rådets.
Inden for køre/hviletid indstiller Parlamentet, at der køres med en to ugers referenceperiode. Man vil også fastholde forbuddet mod at holde det lange hvil på 45 timer i førerhuset.
På cabotage-området indstiller Parlamentet, at man kan køre tre dages ubegrænset cabotagekørsel i en given medlemsstat, hvorefter man skal tilbage til registreringslandet for en 60 timers karensperiode, før man kan køre med lastbilen internationalt igen.