Stærekasserne skovler penge ind
Siden 1. oktober har der været opsat 20 stærekasser på 11 lokationer i Danmark, der i et pilotforsøg over tre år skal teste, hvilken effekt stærekasser har på de danske trafikanter.
Stærekasserne har udskrevet 37.183 bøder i alt fra det samlede antal stærekasser, hvilket betyder, at der i gennemsnit pr. stærekasse har været genereret 1.859 bøder pr. stander.
Som det fremgår af rapporten, er det endnu ikke muligt at sige præcist, hvor mange penge, statskassen har fået ud af stærekassernes flittige arbejde. Det skyldes, at bødernes størrelse kan variere efter modtagerens indkomst, at nogle sager må frafalde, samt at nogle bøder ikke kan inddrives.
Vejdirektoratet kan dog oplyse, at stærekasserne indtil videre har haft et samlet antal måletimer på 32.508 timer, og i den periode genereret 37.183 bøder; 3.363 klip i kørekortet; og har en samlet potentiel maksimal bødesum på 56,8 mio. kr.
Udvalgt på baggrund af ulykker
Stærekassernes placering er udvalgt af Vejdirektoratet i samarbejde med Rigspolitiet på baggrund af Vejdirektoratets ulykkesstatistik.
- Der er gode tegn på, at pilotprojektet med stærekasserne er en succes, og hvis de gode resultater fortsætter, vil vi skalere pilotprojektet op og erstatte endnu flere fotovogne med stærekasser, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.
- Stærekasserne er med til at sænke farten på veje med mange uheld, og det er med til at skabe mere tryghed for trafikanterne og forbedrer trafiksikkerheden. Det er derfor rigtig godt, at borgerne har taget så godt imod stærekasserne, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
Stærekasserne skal i pilotprojektet ses som et supplement til politiets eksisterende fartkontrol med mobile fotovogne.
- Kombinationen af stærekasser og fotovogne ved vi fra udlandet er meget effektiv til at forebygge hastighedsovertrædelser, og jeg forventer da at se de samme gode resultater i Danmark, siger Liberal Alliances transportordfører, Leif Mikkelsen.
’Børnesygdommene’ omkring stærekassernes tekniske løsninger, er ved at være overstået, og Vejdirektoratet ser frem til at følge pilotprojektet de næste 2½ år, hvorefter projektet vil blive endeligt evalueret.