Lastbilen hjælper med at holde afstand
Volvo Trucks har indført en ny sikkerhedsfunktion, Afstandsadvarsel, som gør det lettere for lastvognschaufførerne at holde en sikker afstand til det forankørende køretøj og undgå kritiske situationer.
Ulykker, hvor et køretøj kører ind i bagenden af et andet køretøj, udgør i øjeblikket omkring 20 procent af alle alvorlige kollisioner med lastvogne.
- Ulykker af denne art skyldes ofte uopmærksomhed og for kort afstand til køretøjet foran. Afstandsadvarslen advarer chaufførerne med en rød lampe i forruden, så snart lastvognen kommer for tæt på det forankørende køretøj, og i de fleste tilfælde kan en kollision forhindres, fortæller Carl Johan Almqvist, direktør for trafik- og produktsikkerhed på Volvo Trucks.
Afstandsadvarslen er en del af den nyeste version af Volvo Trucks' chaufførsupportsystem, Kollisionsadvarsel med nødbremse, som er designet til at hjælpe chaufførerne med at undgå ulykker i flere faser.
Hvis Afstandsadvarslen ikke har den tilsigtede effekt, aktiveres en blinkende lampe og en akustisk alarm for at advare chaufføren. Til sidst aktiveres den avancerede nødbremse. Alt dette sker inden for få sekunder.
Bruger radarteknologi
Den nye funktion er beregnet til brug på større veje uden for byerne og aktiveres ved hastigheder over 60 km/t, medmindre den intelligente fartpilot er i brug. På samme måde som kollisionsvarselsystemets øvrige funktioner bruger Afstandsadvarsel en kombination af kamera- og radarteknologi til at beregne afstanden og identificere objekter på vejen.
- Ved løbende at forbedre de aktive sikkerhedssystemer i vores lastvogne giver vi chaufførerne bedre måder at reducere de risici på, som de og andre trafikanter udsættes for. Afstandsadvarslen er et af mange eksempler på, hvordan teknologien kan bidrage til at gøre gode chauffører endnu bedre.
- For transportvirksomhederne er investeringer i sikkerhed ikke blot med til at beskytte mennesker men er også med til at spare penge. Lavere forsikrings- og reparationsomkostninger og mindre uplanlagt nedetid er nogle af argumenterne. Desuden er en sikker kørestil generelt brændstofeffektiv. Kombinationen af veluddannede, sikkerhedsbevidste chauffører og sikrere lastvogne er til gavn for alle, siger Carl Johan Almqvist.