Vognmænd bliver spist af med uklart svar fra politikerne
Skal en lastbil dømmes ude på grund af sin dåb i det danske registreringssystem eller på grund af forældet motornorm?
Det første er tilfældet i den ny lov om miljøzoner.
En Euro 5-lastbil købt i 2008 udelukkes fra miljøzonerne medio 2020, mens nøjagtig den samme model købt i 2009 kan køre i de fem miljøzonebyer (København/Frederiksberg, Odense, Århus og Ålborg) i hvert fald til midten af 2022.
Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) står nemlig fast på at bruge registreringsdatoen, for det er administrativt det letteste. Det betyder, at køretøjer kun slipper igennem, hvis de er købt, efter at den pågældende motornorm blev obligatorisk.
Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling, nævner en registreringsattest fra februar 2008 fra en vognmand, der kører distribution i København. Der står på attesten, at det er en Euro 5.
- Den har han betalt ekstra for dengang. Han vil ikke længere kunne bruge den bil i København fra 1. juli næste år.
Svar om dispensationer
Både ITD og DTL henvendte sig til miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen og miljøudvalget om sagen.
Her er svaret fra Jakob Ellemann-Jensen om behovet for dispensationer, som skuffer begge vognmandsorganisationer:
"Det er Miljøstyrelsen, der varetager opgaven med at udstede dispensationer for at sikre ens praksis på tværs af landet. Miljøstyrelsen vil foretage en konkret vurdering på baggrund af de indkomne ansøgninger."
- Det er et uklart svar. Vi får ikke svar på, hvordan de vil håndtere dispensationer og den digitale kontrol, siger Jørn-Henrik Carstens
- Vi er utilfredse med det svar fra ministeren. Han taler udenom og giver ikke noget rigtigt svar, siger chefkonsulent Niels Bukholt, DTL.
Begge vil fortsætte dialogen med miljøministeriet.
Felt i køretøjsregistret
Man afskaffer mærket, så man skal kigge i det digitale register. Jørn-Henrik Carstens fortæller, at man allerede har et felt i registret for motornorm, i det der hedder supplerende data. Han har som sagt mange eksempler på, at euronormen allerede står der.
Derfor forstår han ikke Miljøstyrelsens ræsonnement. Det burde jo være nok, hvis der står Euro 5.
Hvorfor skal der søges dispensation og tilføres endnu en supplerende data, hvis det er den løsning styrelsen vælger. Det er meget få, hvor der ikke står anført en euronorm, og det er dem, styrelsen bruger som argument for at bruge registreringsdatoen, anfører han.
Filter tvivlsom løsning
- Miljøstyrelsens umiddelbare anbefaling er montering af filter, hvis man vil undgå at søge om dispensation, og filteret skal vel også registreres i registeret på en eller anden måde. I øvrigt er det ikke ligetil at eftermontere et rensefilter på en Euro 5-motor, siger han.
- Jeg hører fra lastbilproducenter, at det er en urealistisk løsning, mens filterproducenter siger, at det kan man sagtens. Det er i hvert fald min overbevisning, at eftermontering af filter på en Euro-lastbil med et AdBlue-katalysatorsystem ikke er en god løsning.
Tilpasning tager tid
- Det er et indgreb i et forvejen kompliceret system, og man kan stille spørgsmål ved, om typegodkendelsen af miljøefterbehandlingssystemet stadig gælder, når man indsætter et filter, påpeger han.
ITD anbefaler, at der er rimelige tidsfrister og ens regler i alle miljøzoner, hvis loven skal ændres igen efter folketingsvalget.
- Jeg er bekymret, hvis man haster noget igennem. Det er jo virksomheder, der skal levere varer til erhverv og forbrugere hver dag. Ting skal kunne lade sig gøre. Der er leveringstid og afskrivningshorisonter at tage hensyn til, og det hele skal jo hænge sammen som forretning, siger Jørn-Henrik Carstens.
Transportmagasinet: En lastbil fra 2008 er vel afskrevet nu?
- Det afgørende er, at bilen er produceret og typegodkendt som en Euro V, som er den norm, man gerne vil have. Det giver ikke mening at skrotte den, hvis bilen er vedligeholdt, opfylder sine funktioner og ikke forurener mere end den må. Det er ikke bæredygtigt, svarer Jørn-Henrik Carstens.
Giv ny lov en chance
DTL’s Niels Bukholt ser negativt på yderligere stramninger, som de fem partier i rød blok bebuder, for de tager ikke hensyn til vognmænds behov for tilpasning.
-Man kan ikke med tre måneders varsel fortælle, at man kun må køre med Euro 6. Det kan ikke alle nå at købe, og så bliver alle andre lastbiler værdiløse.
Derfor er DTL’s opfordring at frede den miljøzonelov, indtil man ser, om der virkelig er behov for en ny revision.
Forskellige beregninger
ITD og DTL har studeret konsekvenserne og kommer frem til forskellige tal, der skyldes forskellige udgangspunkter.
ITD læser ud af statistikken, at der er indregistreret over 6000 Euro 5-lastbiler før skæringsdatoen den 1. oktober 2009 og over 400 Euro 6-lastbiler før den 1. januar 2014.
DTL vurderer, at de skærpede krav vil udelukke op til 1800 dieseldrevne lastbiler og 350 busser fra miljøzoner.