Arocs-test i grusgraven
På Bauma 2019 var premiere for entreprenør-lastbilen Arocs, og vi fik mulighed for at komme ud i en nærliggende grusgrav for at prøve nyheden i terrænet, hvor en Arocs hører hjemme.
Mercedes-Benz tilbyder den nye Arocs entreprenør-lastbil både med og uden MirrorCam.
Mirror Cam erstatter de traditionelle sidespejle i lastbilen. I stedet er der et kamera over hver sidedør og en monitor indvendigt.
Vi prøvede begge dele: En Arocs med MirrorCam i en 8x4 lastbil med 430 hk og en Arocs med de konventionelle spejle i en 8x8 udgave med 530 hk og udstyret med turbo-retarder.
Der var en del trafik i grusgraven, så der skulle passes på både andre lastbiler og gravemaskiner, og grusgravens medarbejdere lod ikke deres arbejde gå i stå for nogle journalisters skyld.
Optimalt udsyn
Så vi skulle orientere os grundigt, når vi kørte op og ned ad de stejle skrænter i grusgraven. Her viste MirrorCam løsningen sin værdi gennem bedre udsyn ned langt køretøjets sider.
Med konventionelle spejle var udsynet ikke det samme - og selve spejlene stjal også en hel del af udsynet, som de højt placerede kamera-huse over dørene ikke gjorde. Nu så man alt i de nye monitorer i A-stolperne - med mulighed for vidvinkel.
Begge køretøjer klarede dog de kraftige stigninger i den uvejsomme grusgrav uden problemer.
Spærredifferentiale
Begge Arocs biler, der vejede 41 tons, havde navreduktion og spærredifferentiale, som kunne tilkobles i flere trin på aksler, der var træk på - længdespær, bagaksel-spær og foraksel-spær.
Med Mercedes Power Shift automatgearet i off road mode var det så bare om at styre sig gennem de dybe spor i grusgraven.
Man kan vælge hill assist, så bilen ikke ruller utilsigtet tilbage ved igangsætning på bakker - og benytte krybefunktion for lettere at sætte i gang.
Kraftig motorbremse
Ned ad bakkerne var der en effektiv motorbremse, der hjalp lastbilen sikkert ned - så var det bare om at styre, for bremsen rørte vi ikke. Det klarede motorbremsen.
8x8 Arocs bilen havde en robust turboretarder-kobling, som kombinerer retarder og igangsætningskobling - og betjeningen skete via en stilk på ratstammen med fem trin. Fordelen er at man sparer ekstra på bremserne.
Robust byggede
Køretøjerne var særlig robust bygget med forstærkede komponenter og kraftigere ramme.
Parabelfjedrene i testbilerne har flere lag og har en hård affjedring - så vi hoppede en del i komfort-førersædet på turen rundt i grusgraven.
Men lastbilerne havde begge stabilisatorer på bagakslerne for at give mere stabil kørsel. Også dækkene var kraftigere for at klare presset.
4.000 kroner ekstra
Af andre detaljer, som Arocs har arvet fra den nye Actros - ud over MirrorCam og skærmene med multimediesystemet - er Sideguard Assist, elektronisk håndbremse, skiltegenkendelse og Uptime servicesystemet. Samt fartpiloten, der via GPS, kan bremse bilen ned før farlige kurver - det er meget overbevisende, kan vi fortælle.
Det koster cirka 4.000 kroner mere at vælge MirrorCam, men det bør overvejes på grund af det bedre udsyn - både fordi de klassiske sidespejle fylder meget, og fordi man kan se ned langt hele lastbilens sider.
Artiklen er en del af temaet Test.