Transportgigant på el-cykler
Distribution af varer med el-cykler skal reducere DB Schenkers CO2-udslip med 80 procent allerede i år i det centrale Oslo.
Næste år er målet at reducere udslippet med 100 procent – i alle større norske byer.
- Vi vil at vise, at det er muligt at gøre det, siger Lars Sveen, der er landechef hos DB Schenker Norge.
El-cykler alene kan ikke gøre det. Til at klare distribution i Oslo er der også investeret i otte elektriske MAN TGE varebiler, som skal supplere de tre el-cykler.
- Vi har beregnet, at vi vil sparer omkring 60.000 liter diesel og kan undvære tre lastbiler, fortæller Lars Sveen videre.
Cyklerne
El-cyklerne kan klare mere, end man måske lige skulle tro, nemlig op til 300 kilo ad gangen.
De er et perfekt alternativ til leverancer i gågader, hvor lastbiltrafik ikke er tilladt i bestemt tidsrum.
El-bilerne
Bilerne har en rækkevidde på cirka 100 km og kan oplades næsten fuldt i løbet af 45 minutter.
Bilerne er desuden støjfrie, så de kan køre i beboelsesområder om aftenen.
Helt ny hub
Til at klare distributionen med de nye elektriske køretøjer er der bygget en ny hub midt i byen, Oslo Eco City Hub.
Den blier forsynet med varer fra den store Schenker-terminal uden for byen ved hjælp af en en lastbil, der kører på biogas.