Kæmper fortsat for gratis bro
Årets DTL-generalforsamling er det naturlige højdepunkt, når der i skal "prales" med vores politiske sejre og skælde ud på dem, som vi ikke kan lide. Den slags udmeldinger kræver et mentalt overskud, og det har DTL.
Nu ved jeg godt, at DTL samarbejder med andre vognmandsorganisationer for skabe bedre forhold for vognmandserhvervet. Jeg ved også godt, at holdet på Grønningen og for den sags skyld vores folk i Bruxelles i den grad er med til at sætte den politiske dagsorden og skabe resultater. Til gavn for os allesammen.
I Nordre Birks tilfælde gælder den politiske kamp specielt om at skaffe mere asfalt til Nordsjælland og om at gøre det gratis at benytte den nye Kronprinsesse Marys Bro - det eneste sted i Danmark, hvor det koster at køre over en lokal vejforbindelse.
DTL kan ikke trylle mod den jyske dominans i Folketinget, men vores vognmandsorganisation kan det politiske spil. DTL kæmper en brav kamp for Nordre Birk - og for samtlige andre medlemsforeninger. DTL er vores sikre politiske kort.
Medlemsservice
Alle vi vognmænd, som deltager her i dag, har valgt DTL som vores organisatoriske samlingspunkt. Og det er der flere grunde til. For Nordre Birk skyldes det ikke alene fornuftige politiske resultater. Det direkte og nære samarbejde med DTLs medarbejdere - også kaldet medlemsservice - er mindst lige så vigtigt.
Derfor skal de have en lige så stor tak, som cheferne har fået for at oplæse en beretning på generalforsamlingen.
Hjælp med problemer
Nordre Birk har mange gode venner i DTL og i Region Øst. De står altid til rådighed og hjælper os med at løse akutte problemer og orientere os om udviklingen i de aktuelle trafikproblemer. En meget professionel service, som vi nødigt vil undvære.
Jeg vil dog nævne tre, som skal have en særlig tak.
Det er DTLs erhvervspolitisk chef Ove Holm, underdirektør Frank Davidsen og pressechef Morten Lindbo.
Alle tre gør et rigtigt godt stykke arbejde til gavn for de nordsjællanske vognmænd. Tak for det. Og det må I gerne fortsætte med.
Nærighed
For nogle vognmænd er det desværre ikke populært at bruge nogle få kontingentkroner på at få professionel hjælp. Nærigheden har første prioritet, men når lokummet først brænder for hele vognmandserhvervet, er det for sent.
Det er naturligvis altid op til den enkelte vognmand at sætte sine penge på det, som han eller hun mener er den rigtige overlevelsesbrik i det økonomiske vognmandspil.
I Nordre Birk må vi konstatere, at det ikke ligefrem strømmer ind med nye medlemmer, selv om vi talmæssigt og ikke mindst økonomisk holder skansen.
Et medlemsbillede som de fleste vognmandsforeninger vist nok kan genkende. Jeg kan kun sige: Nogle spiller højt spil. En organisations politiske indflydelse er altid afhængig af antallet af medlemmer. Politikerne gør alt op i stemmer.