Kunstig intelligens på vej i transportbranchen
En af Europas store transport- og logistikmesser finder sted i næste uge i München. Det er Transport Logistic 2019, hvor der ventes over 2.000 udstillere og op mod 60.000 besøgende på de fire dage messen varer, 4.-7. juni.
Messen omfatter ni haller, men for overskuelighedens skyld har man delt messen op i fire områder, der dækker hvert sit emne:
IT, telematik, e-business.
Intralogistics (lagerlogistik mm.)
Materiel til godstransport
Tjenester, services og logistik
Udover selve messen er der et omfattende konferenceprogram med indlæg fra mere end 200 eksperter.
Der er naturligvis et enormt fokus på den nye teknologi, som er ved at ændre transportbranchen, herunder emner som kunstig intelligens, digitalisering og førerløse biler. Man forsøger sågar om man ved hjælp af algoritmer kan afhjælpe den mangel på kvalificeret arbejdskraft, som alle lande i Europa oplever.
Neuroner kommunikerer
I den menneskelige hjerne er der cirka 100 milliarder neuroner, der kommunikerer og overfører informationer mellem hinanden via elektriske impulser. I kunstig intelligens erstattes neuronerne af kunstige neuroner og trænes til at kommunikere med hinanden ved hjælp af algoritmer.
Alle forventer, at kunstig intelligens kan udføre forskellige jobs i logistiksektoren, dels for at hjælpe mennesket, dels for at erstatte mennesket.
På messen kan man blandt andet høre, hvordan man i Belgiens største lufthavn, Brussels Airport, er gået i gang med træne kunstig intelligens til at lave programmer og modeller, der kan definere regler, kontroller og fortolkninger. Målet er at slippe for at programmere sådanne modeller manuelt.
- Vi forsøger ikke at simulere den menneskelige intelligens, men vi prøver at harmonisere forskellige data og fodre dem ind i et netværk, hvor man bruger mønstergenkendelse og maskinlæring, fortæller Sara Van Gelder, som er udviklingschef for luftfragt i lufthavnen.
Ikke kun optimering
- Kunstig intelligens er mere end blot optimering af eksisterende operationer til logistikbranchen. Forsyningskæderne bliver mere kontrollerbare og gennemsigtige takket være kunstig intelligens, siger Stefan Rummel, der er direktør i Messe München, som står bag den store transport- og logistikmesse.
- Det betyder, at virksomhederne vil kunne forbedre deres kapacitetsstyring, ruteplanlægning, netværksplanlægning og risikostyring.
- Et andet anvendelsesområde for kunstig intelligens er autonom kørsel. Bilproducenterne arbejder for tiden intensivt på assistent- og kontrolsystemer for at bringe selvkørende køretøjer i serieproduktion i løbet af ganske få år.
- Assistentsystemerne bruges allerede i dag til at hjælpe chaufførerne med at køre mere sikkert og mere økonomisk, men der er flere funktioner på vej, som vil kunne forenkle arbejdet bag rattet endnu mere.
- Autonome lastbiler vil ikke overflødiggøre chaufføren. De forbliver en integreret del af forsyningskæderne, men med kunstig intelligens vil man kunne optimere chaufførens arbejde og ændre arbejdsopgaverne.
- Transportselskaberne skal naturligvis kunne opnå store besparelser ved at bruge den nye teknologi, ellers vil de ikke investere i den, slutter han.
Tid & sted
Transport Logistic
4.-7. juni 2019
Sted: Messe München, Am Messesee, 81829 München, Tyskland.