Viborgdrengen, der overtog Skive Køletransport
Da Anders Mikael Christensen overtog Skive Køletransport sammen med sin kone Anne-Mette Lautrup og disponent Peter Sørensen, var det midt i finanskrisen. At han overhovedet turde gøre det, fik nok de fleste mennesker til at ryste på hovedet; men han og konen havde lavet en seriøs forretningsplan sammen - og på grund af dette stod bankerne faktisk i kø for at være med, trods tiderne dengang!
Skive Køletransport er siden vokset fra 35 til i dag over 200 biler. Overtagelsen af Skive Køletransport viste sig at være det helt rigtige - både for virksomheden og for Anders og Anne-Mette personligt.
Anders er oprindelige udlært lastbilmekaniker hos Fr. Dalsgaard, der var Volvo-forhandler i Viborg. Fr. Dalsgaard siden Dalsgaard lastbiler slog sig sammen med tre andre Volvo-forhandlere til Viking Lastbiler, der senere blev til Volvo Truck Center. Anders fortsat hos Volvo forhandleren som værkfører i Skive og efterfølgende i Viborg, hvorefter han blev headhuntet til Bilia i Aalborg for at være eftermarkedschef for Aalborg/Brønderslev. Da Aalborg-forhandleren efter nogle år også blev en del af Volvo Truck Center, blev han udnævnt salgschef for eftermarkedet og sluttede ved Volvo efter samlet 26 års ansættelse.
Så Anders havde masser af erfaring med lastbiler, men kun begrænset erfaring med transport og logistik, da han i 2009 blev kontaktet af Anders Kristensen, daværende indehaver af Skive Køletransport.
- Jeg kendte Skive Køletransport dels fordi jeg havde noget familie, der arbejdede for virksomheden i mange år, og så kendte jeg den tidligere ejer, Anders fra mit virke hos Volvo. Vi har gennem tiden haft mange samtaler om værksted, service og køb/salg af lastbiler.
- En dag kom samtalen også ind på, at han overvejede at lave et generationsskifte. Han ledte efter én, der kunne være interesseret i at være med i virksomheden - og så en dag dukkede mit navn op.
Transportmagasinet: Blev du ikke overrasket?
- Jo, man bliver selvfølgelig overrasket over, at man lige pludselig står med sådan en mulighed. Og man skal lige tænke på, at det var midt i krisen. Det var lige der, hvor alle odds var imod transportbranchen; men omvendt mente jeg, at hvis vi kunne få det til at lykkes dengang, så skulle vi nok klare os.
- Vi var sikker på at vækst skulle være en stor del af vores forretningsplan og denne meldte vi også ud allerede fra 1. dag.
- Marginaler i denne branche er meget små, så vi kunne godt se, at der kun var én mulighed. Det var at blive en så stor spiller at vi kunne gå ind og byde på de opgaver, som de store spillere på markedet også byder på. Det er kunder, som både er store og stiller store krav om at flytte volumener, som vi slet ikke var i stand til dengang.
Planen lykkedes. På de snart otte år, som Anders og Anne-Mette har siddet ved roret, er omsætningen 10-doblet i virksomheden, flåden vokset fra 35 til i dag over 200 biler.
- Det har været en kolossal udvikling og en kolossal investering, som vi har været indstillet til at tage for at nå den position, vi er på i dag. Vi mener, at vi er på det niveau, som vi skal ligge på for at være i stand til at konkurrere på markedet.
Sammen om beslutningen
- Anne-Mette og jeg var sammen om at træffe beslutningen. Vi sad mange aftener og regnede på det. Vi lavede en professionel business case, som vi kunne præsentere bankerne. Vi var også enige om, at vi begge måtte gå ind i projektet. Hvis det kun var mig, ville familielivet hurtigt blive til noget blive noget med at "Anders aldrig var hjemme."
- Derfor sagde både Anne-Mette og jeg sagde vores gode jobs op. Det var selvfølgelig vemodigt at tage afsked med gode kollegaer og to gode arbejdspladser, som vi har tjent i mange år; men vi valgte at gå "all in" og springe ud i dette projekt.
- Vi gik med vores business case til fire pengeinstitutter og spurgte, om der var nogen, der var interesseret i at hjælpe os med det. Vi blev positivt overrasket over, at alle fire sagde ja - på trods af tiderne! De troede ganske enkelt på os og vores business case. Det gav selvfølgelig en god kampvilje.
- Vores målsætning har hele tiden været at drive en transportvirksomhed, der skal være branchens bedste arbejdsplads og kundens foretrukne samarbejdspartner. Det opererer vi efter hver dag.
Den eneste disponent
Transportmagasinet: Hvordan var Peter Sørensen med i alt dette her?
- Peter var ansat i Skive Køleransport og var deres eneste disponent på det tidspunkt. Jeg var gået ind i virksomheden med begrænset viden om transport og logistik, men jeg vidste en masse om materiel og salgsarbejde, mens Anne-Mette vidste alt, man kan vide om økonomi. Vi dannede et trekløver, der var meget stærkt.
- Peter valgte at træde ud af virksomheden ved årsskiftet 2018/2019. Han opsagde sit job, solgte sin andel af virksomheden og arbejder i dag for en anden transportvirksomhed.
Kæmper om samme kunder
Transportmagasinet: Hvordan er markedet for køletransport?
- Vi er fire-fem store virksomheder på markedet herhjemme, og det er fuldstændig de samme kunder, vi slås om. Det er hovedsageligt de store producenter og detailkunder inden for fødevareindustrien, der er vores kunder.
Transportmagasinet: Hvad kan I gøre for at differentiere jer fra hinanden?
- Det kan vi gøre med kvalitet. Vi har valgt at sige, at kvalitet er vores højeste prioritet. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten på grund af pris, hastighed eller noget som helst andet. Vi vil levere den bedste kvalitet. Det betyder, at vi nogle gange taber en opgave på grund af prisen; men erfaringen viser, at kunderne begynder at få mere fokus på leveringskvalitet frem for pris.
- Priserne kan heller ikke komme længere ned. Det er ren matematik. Man kan ikke drive en transportvirksomhed, hvis priserne får et dyk nedad.
Medejer fra Esbjerg og Holland
En af Skive Køletransports store styrker er, at de har to stærke medejere: N&K Spedition i Esbjerg og HSF i Holland.
- Med den har vi forbindelse til hele verden. Hvis kunden tænker eksport/import til eller fra et land i verden, er det bare et telefonopkald - og så løser vi opgaven.
HSF er en stor hollandsk koncern, der ejer en stor del af N&K Spedition, som igen ejer en del af Skive Køletransport. HSF er en køle/frysetransportør, som er rigtig store på Europa og Storbritannien. Det er en privatejet familievirksomhed.
Miljø
Skive Køletransport er meget optaget af de miljøaftryk, man som transportvirksomhed udøver på samfundet.
- Vi arbejder hele tiden med vores leverandører om at finde miljørigtige og støjsvage løsninger. Vi ligger i dialog med lastbilproducenterne og brændstofleverandørerne om at teste de miljørigtige løsninger for at se, hvilke muligheder kan vi tilbyde vores kunder i fremtiden for at sikre en miljørigtig transport af deres fødevarer.
- Vi udskifter for eksempel vores materiel meget hyppigere, end vi gjorde førhen for at sikre, at vi har den nyeste teknologi på markedet. Det gælder både lastbiler, kølemaskiner og køletrailere. Vi kigger på hele flåde med grønne øjne.
- Materiellet er vigtigt. Det skal drives optimalt og det skal være det rigtige materiel til de rigtige opgaver.
Vi har vores eget udviklet flådestyringssystem, som vi bruger til at sende ordre til og fra bilerne, så chaufførerne hele tiden er opdateret med de opgaver, de skal udføre. Så er der tracking-systemer, der er helt up til date, så vi kan følge temperatur, position, afhentnings og leveringstider. Vi kan rapportere alle disse ting online til vores kunder, så de kan se, at vi rent faktisk leverer det, vi lover.
Voksede fra Skive
Skive Køletransport er de seneste år vokset ud af Skive by, hvor virksomheden tidligere var placeret.
- Vi ville tættere på motorvejen, og her var Hobro et strategisk godt sted for os. Vi fandt en terminal med en passende størrelse; men med den vækst, vi præsterede, var terminalen allerede for lille efter det første år, så i dag har vi etableret os i en anden bygning ikke langt fra terminalen. Den bygning er i øvrigt også udvidet for nylig.
I dag har Skive Køletransport terminal i Hobro, samt et stort depot i Vejle og i Padborg.
Med til væksthistorien hører også, at Aars Køletransport - som var ejet af N&K Spedition - blev integreret i Skive Køletransport for to år siden.