23948sdkhjf

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Støjfri natdistribution, færre tomkilometer og redklution af trængsel på vejene. Der er ikke det forhold, som brødproducenten Lantmännen Schulstad ikke tænker på, når brødet skal ud til kunderne.

Seneste initiativ fra brødkoncernen er at give chaufførerne mulighed for at oplade deres elektriske palleløftere i lastbilen. Og det er naturligvis blevet taget godt imod.

- Vi er rigtig glad for løsningen, som sparer os både for tid, penge og miljø, forklarer logistikchef Niels Holm fra Schulstad.

- Vi har mange lastbiler, som ikke kommer tilbage til terminalen efter endt arbejde. Derfor har chaufførerne på disse biler hidtil skulle lade deres palleløftere op derhjemme, eller også har de skullet køre tilbage til terminalen for at skifte batteri. Det var et stort og tungt batteri, som tog tid at skifte - og så gav det også en del unødvendig kørsel

- Vi var på udkig efter en løsning, så palleløfterne kunne lades op i bilerne. Det var naturligvis vigtigt, at løsningen ikke blev dyr. Det skulle være let for chaufførerne at bruge, og så skulle løftemaskinen være helt opladt, når chaufføren næste morgen skulle køre ud med brød. Et sidste krav var, at løsningen skulle fysisk fylde så lidt som muligt, så det kunne være muligt at gøre ombord i lastbilen - uden at optage palleplads.

Løsningen fandt Niels Holm sammen med sin truckleverandør, Jungheinrich, og det blev en to-delt løsning. Dels blev der installeret et strømstik bag i lastbilen, som trucken kunne kobles til, dels gik man over til at bruge Lithium Ion-trucks, som har et meget lille batteri.

- Det er en unik udviklet batteritype fra Jungheinrich og designet gør, at batteriet både kan lades op, når det sidder i maskinen, med den indbyggede lader, som man ofte gør. Men derudover kan det faktisk tages ud, nemt og bekvemt og lades op, i en ekstern lader, forklarer salgschef Morten Juul fra Jungheinrich.

Dimensionerne på dette Lithium Ion batteri er væsentlig mindre end på et traditionelt blybatteri og andre li-ion batterier. Det fylder ikke mere end en lille kuffert og vejer cirka 14 kg. For at chaufførerne ikke skal bruge deres hjemmestrøm, kan de lades op ved hjælp af lastbilens batteri.

Transportmagasinet: Risikerer man ikke, at lastbilens batteri bliver fladt?

- Nej, det er designet sådan at det kun lader når lastbilen er tændt. Derudover lader det meget hurtigt og effektivt op, så ladetiden er betydeligt minimeret. Det kan lades 100% op, på blot 80 minutter svarer Morten Juul. Det virker ligesom et batteri til en mobiltelefon. Det lader op, til det er fuldt og slår fra, derudover må klatlades uden at det tager skade fordi det er li-ion.

- Vi har bygget en konverter ind i lastbilens el-system, og så er der en monteret en stikkontakt foran og en bagi lastbilen. Her kan man tilslutte batteriet, enten når bilen holder stille, eller mens man kører mellem kundebesøgene. Fordi batteriet lades så hurtigt er palleløfteren altid ladt op.

Lithium Ion
At Schulstad gik over til at bruge Lithium Ion batterier frem for de traditionelle bly batterier har også givet en anden gevinst. Det har nemlig reduceret vægten af palleløfteren betragtelig. Dette takket være det specielle lille batteri kuffert design, som Jungheinrich har udviklet.

- De nye palleløftere giver en mindre belastning af lastbilernes læssebagsmække, forklarer Niels Holm. Jo mere du kan reducere vægten på bagsmækken, jo længere holder den.

- I gamle dage vejede løftevognene ingenting; men da vi gik over til batteridrift, fik vi meget tunge løftevogne - og de giver et enormt tryk på læssebagsmækken, så konklusionen er, at vi skal have færre af dem repareret.

- Endelig har vi også øget sikkerheden for chaufførerne med de nye palleløftere. De er nemmere at manøvrere med. Dermed sker der færre uheld.

I dag råder Schulstad over 70 lastbiler. Cirka halvdelen af bilerne er udstyret med lade-konverter.

- Det er på alle nye biler, forklarer Niels Holm. Alle nye biler er forberedt til det. Det vil sige, at kablerne er trukket. Stikket er bare ikke sat i, hvis det ikke er nødvendigt, slutter Niels Holm.

Ifølge Jungheinrich er Lithium Ion teknikken bekymringsfri. Man skal ikke vedligeholde noget. Ikke efterfyldning af vand. Man kan også undvære de store laderum, som blybatterierne krævede. Batteriet har også længere levetid end et blybatteri. Derfor er der flere og flere kunder, som går over til den nye teknologi efterhånden som deres truck og lagermaskiner skal udskiftes.

Schulstad har selv taget springet. I dag er det ikke kun det materiel, der er på bilerne, der bruger Lithium Ion batterier. Det gør alt andet materiel på terminalen også.

- Det giver rigtig god mening, at vi ikke skal have de store seperate laderum. De optager plads på terminalen, og de kan benyttes til andre formål, slutter Niels Holm.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25