Regler for særtransporter er stadig ikke på plads
Sidste år ændrede politiet fortolkningen af reglerne for særtransporter. Det betød, at særtransporterne i en række tilfælde kun fik lov til at køre med ét stykke gods ad gangen. Det kan være én stålplade i stedet for to eller tre, som man tidligere havde kørt med. Det vil i sagens natur føre til langt flere særtransporter på vejene og stigende udgifter for virksomhederne.
I maj sidste år indgik Færdselsstyrelsen, Rigspolitiet, DI Transport, ATL og den øvrige transportbranche dog en aftale, som betød, at man kunne fortsætte med at køre efter den gamle fortolkning af reglerne, indtil en ny bekendtgørelse er på plads.
Bekendtgørelsen har været i høring, og det var ventet, at den ville træde i kraft omkring 1. juli, men det blev udskudt på grund af folketingsvalget. Færdselsstyrelsen kan ikke oplyse, hvornår det sker.
- Det er en ærgerlig situation. Der er brug for, at vi hurtigst muligt får reglerne på plads. Det er uholdbart, at særtransporterne skal blive ved med at køre efter et usikkert lovgrundlag, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.
Tidligere på året rykkede en samlet transportbranche den daværende regering for at få fremrykket processen. ATL og DI Transport presser fortsat på for, at bekendtgørelsen kan træde i kraft så hurtigt som muligt.