23948sdkhjf

Test: Ny Renault Trafic

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Fra at have 1,6-liters dobbeltturbo system får den nye Trafic fra Renault 2-liter motor og enkeltturbo, og den kører langt mere lydløst end den nuværende model.

Renault Trafic får derigennem øget smidighed og bedre kørselskomfort. I den kommende udgave går fabrikken således fra 1,6 liter motor med dobbelt-turbolader til en ny 2-liter motor med enkelt-turbolader. Tidligere kørte Trafic med 1,9 liters dieselmotor.

Det betyder i første omgang en enklere (billigere) og mere robust motorkonstruktion, men også en blødere motorgang med øget smidighed, lavere støjniveau - og derigennem forbedret kørselskomfort.

Renault leverer også motorer til Mercedes-Benz (Vito) - dog kun med enkeltturbo. Om de får glæde af den nye 2-liter motor, vides ikke.

Trafic fra 1,6 liter

Det skal dog nævnes, at indstignings-modellen i Trafic programmet fortsat er en 1,6-liters model med 95 hk og 260 Nm - nok især beregnet for leasingselskaber.

Bilen fås iøvrigt også med 120 hk og 320 Nm.

Forbruget ligger på et gennemsnit på 2-liter udgaverne på 14- og 16 km/l - med 1,6-liters udgave er forbruget i snit på 18,5 km/l.

Stor forbedring

Vi har prøvet den nye Trafic i og omkring Cascais vest for Lissabon i Portugal, og vi hilser den "gamle" filosofi med øget kubik velkommen.

Vi prøvede to udgaver af den nye Trafic i Portugal - en 145 hk udgave forsynet med en ny EDC dobbeltkoblings-automatgearkasse og en 170 hk udgave med ny manuel gearkasse. Momentet er henholdsvis 350 og 380 Nm ved 1.500 omdrejninger.

I femte gear trækker den rent fra 50 km/t eller 1.200 omdrejninger - i sjette gear fra 65 km/t også ved 1.200 omdrejninger.

Let ændret design

Designmæssigt har den ud over den større grill også fået ændrede forlygter - mens interiøret er præget af ny instrumentering med touchscreen og mulighed for navigation.

Hele øvelsen med den nye motor handler om at Renault skal opfylde de kommende miljøkrav efter Euro 6D temp normen. Derfor er fronten også ændret lidt med større kølergrill, så der kan komme den påkrævede øgede luft til den nye teknik.

Uændret varerum

Selve varerummet er som tidligere, men nu med LED belysning. Bilen fås fortsat i to længder og to højder med op til 8,6 kubikmeter varerum

Sikkerhedsmæssigt har bilen fået nødbremse, men adaptiv fartpilot fås endnu ikke. Bilen har dog bl.a. linjevogter og bakkamera.

Mitsubishi får Trafic varebil

Trafic kan fås i mange hundrede udgaver, men Renault har desuden på fabrikken opbygning af specialudgaver kaldet Renault Tech - ofte i samarbejde med opbygger-virksomheder.

Renault Trafic bygges på Renaults Sandouville fabrik ved Le Havre i Normandiet. Her produceres også søstermodellerne Nissan NV300 og Fiat Talento.

Fabrikken skal nu også producere en søstermodel på basis af Trafic til alliancepartner Mitsubishi. Den skal kun sælges i Østen - bl.a. Australien og New Zealand, men p.t. ikke til Europa.

Senere kommer også eludgaver af i hvert fald Trafic - som led i fabrikkens strategi, at alle Renault biler kan tilbydes med el-motor indenfor få tre år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079