23948sdkhjf

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Midt i juni tiltrådte 34-årige Rune D. Rasmussen som ny CEO for Associated Danish Ports (ADP A/S), som ejer havnene i Fredericia og Nyborg og indtil for nylig også Middelfart - samt Taulov Dry Port.

Internt er det et kendt ansigt, der nu står i spidsen for ADP, for han har de seneste to år været kommerciel direktør i ADP. Udadtil er den unge havnedirektør ikke så kendt endnu. Han har ikke en maritim baggrund, men er uddannet speditør med syv år i bagagen hos DB Schenker Danmark, hvor han har udfyldt forskellige roller inden for salg, forretningsudvikling og drift. Så Rune D. Rasmussen ser helt klart på havnebranchen med nogle friske øjne.

Da han for to år siden kom til ADP som salgsdirektør, var havneselskabet allerede i gang med en transformation fra traditionel havnedrift til en kombination af maritime aktiviteter med logistik, indretning af terminaler og kombinerede transporter - og det er her, Runes baggrund fra spedition og logistik virkelig kommer til sin ret.

- Havnebranchen har brug for at forny sig, siger den 34-årige havnedirektør. Det at drive en effektiv og konkurrencedygtig havn har ændret sig. Kunderne stiller andre krav til en havn i dag end for bare fem eller 10 år siden.

- Jeg kommer ikke med en lang erfaring fra havnebranchen, så derfor ser jeg på havnen med helt nye øjne - og det, jeg ser, er både spændende og interessant; men jeg må også erkende, at der er nogle virkelig erfarne og dygtige mennesker i branchen. Den erfaring har jeg ikke endnu; men jeg lærer hver eneste dag, og jeg synes, det er superspændende.

Født på Mors

Transportmagasinet: Hvad kendte du til ADP på forhånd? Er du fra Trekantområdet?

- Jeg er født og opvokset i Nykøbing Mors. Det er min kone også. Vi bor i Ry efter at have boet mange år i Århus. Med mine mange år i Schenker har jeg hele tiden vidst, at Trekantområdet er et knudepunkt for al transport og logistik i Danmark. Jeg vidste godt, hvad der foregik. Jeg havde også hørt om ADP, men slet ikke indgående. Derfor var det virkelig positivt, da jeg begyndte jobbet som salgsdirektør for to år siden og opdagede mulighederne, som jeg nu står i spidsen for at udvikle.

Kommunal ejer

Transportmagasinet: Hvordan har du det med, at APD er ejet af kommuner?

- Faktisk er det gået supergodt. Selvfølgelig skulle jeg lige finde ud af, hvad det var at være et aktieselskab ejet af Nyborg, Middelfart og Fredericia Kommune. Jeg fandt ud af, at der er mange ligheder mellem en koncern som DB Schenker og et selskab ejet af det offentlige. DB Schenker er jo ejet af Deutsche Bahn, som er et statsligt ejet selskab. Så det med ordentligheden og ejerskabet har ikke overrasket mig. Det er jeg gledet lige ind i.

- Det, der nok har overrasket mest, er at der så stor bevågenhed ved et selskab som ADP. Det er jo borgerne i den kommune, man er i, som ejer selskabet. Derfor har politikerne en naturlig interesse i at følge med, i alt man laver. Det er ikke nok at tænke i økonomi. Man skal også tænke i vækst og i at skabe arbejdspladser til byerne i vores ejerkommuner.

- Selv om ADP er et forholdsvist lille selskab, er der en stor interesse for det.

Fokus på mere end én havn

Transportmagasinet: ADP er ejet af tre kommuner. Er der plads til at flere havne og kommuner kan komme med i forretningen?

- Åh, det er et svært spørgsmål; men det håber jeg, siger Rune D. Rasmussen.

- ADP har bevist, at man med én samlet administration kan sikre en effektiv drift og udvikling af mere end én havn; men man har også bevist, at man kan sikre, at der ikke bliver brugt unødvendige penge på at investere i forretninger, der allerede er investeret i andre steder.

- Der er mange havne i Danmark, og det er en branche, der har svært ved at vækste, til trods for at der bliver investeret enorme summer i den.

- Efter min mening kunne en løsning være en konsolidering i havnebranchen.

Kolding Havn

Transportmagasinet: Det leder mig frem til at spørge lidt om Kolding Havn. De har meldt ud, at erhvervshavnen skal lukke. Set med dine øjne er det vel fint, for så kan virksomhederne bare lægge sig i Fredericia.

- Sådan ser jeg ikke på det. Jeg er ked af det på Koldings vegne og for virksomhederne på Kolding Havn. Ikke mindst er jeg ked af den måde, det er foregået på. Kolding Havn er en af de få havne i Danmark, der rent faktisk har formået at vækste organisk. Det har de gjort ved at være rigtig dygtige til deres arbejde.

- I mine øjne er der andre erhvervshavne, der kunne stå for en konsolidering; men når det er sagt, så ligger Kolding Havn med en indsejling gennem fjorden og med bare syv meters vanddybde.

- Det, vi tydeligt mærker i markedet, er, at kunderne konsoliderer sig og tænker i stordrift. Det betyder, at vi som havn skal have stor vanddybde, mere kajplads og større muligheder for at kunne udvikle langvarige samarbejder med vores kunder. Det taler til fordel for de store havne, og at der bør ske en konsolidering.

- Her i Fredericia Havn har vi 15 meter vand, og vi har fået de første forespørgsler på, om vi kunne overveje at uddybe vores havn.

Transportmagasinet: Kan du ikke blive fristet til at kontakte virksomhederne på Kolding Havn?

- Hvis kunderne gerne vil til Fredericia, er de velkommen til at ringe - men det er ikke noget, jeg aktivt vil opsøge.

- Fredericia er jo den naturlige aftager geografisk i forhold til Kolding, og vi er klar til at investere, hvis vi på et tidspunkt kommer til at mangle plads.

- Kolding skal jo fortsat drive en erhvervshavn de næste 25 år, og byen skal være glade for, at de har nogle dygtige virksomheder på havnen med en dygtig havnedirektør spidsen. Ellers tror jeg, at afviklingen af Kolding Havn godt kunne ske rigtig hurtigt.

Sådan fungerer en Dry Port

Transportmagasinet: I har en såkaldt Dry Port i Taulov. Hvordan fungerer den?

- En dry port et er sted, hvor du forlænger den våde havn ud til et trafikalt knudepunkt, hvor man naturligt kan konsolidere godset, før det skal leveres ud til kunderne lokalt eller sendes videre ud i verden.

- Her ligger Taulov fantastisk i forhold til containertransport, transport med bane, skib, lastbil. Desuden bor mange af speditørerne her er i forvejen. Det passer rigtig godt ind i "last mile" distributionen.

- En dry port - eller "hinterland area" som man kalder det ude i Europa - det helt rigtige sted, hvor godset flyder naturligt forbi. Vi ser, at det virker p.t. inden for konsolidering af recycling produkter med vores nye kunde Uniscrap. Vi ser, at det virker med alle former for varer - både opsækningsvarer og pallevarer - med vores nye kunde DLG.

- Vi har faktisk flere kunder på vej, som ser en fordel i at bosætte sig i Taulov og bruge den smidige feeder service til og fra Fredericia Havn i stedet for at køre godset på lastbil til Hamborg, Århus eller Gøteborg.

Udvikler end-to-end løsninger

Transportmagasinet: Er der en forskel på et transportcenter og en dry port?

- I et transportcenter er der typisk en eller anden grundejer, der vil udvikle et område til transport. Vi udvikler ikke et transportcenter, vi udvikler et område, hvor kunderne kan få "end-to-end" løsninger, og hvor de kan bo sammen med andre, så det bliver en naturlig erhvervsklynge med andet end bare lige transport.

- Vi har havn, kombiterminal og containerterminal. Vi har E20/E45 korridoren. Vi har egne kompetencer i huset fra speditions-, rederi- og shippingbranchen. Vi er meget tæt på vores kunder.

- Vi bygger for vores kunder og indgår havneaftaler med vores kunder. Vi hjælper vores operatører med at gå direkte ud på markedet og hente kunder. Vi ser os som en atypisk havn, hvor vi tænker langt dybere ind i værdikæden end det, en havn traditionelt gør.

- Vores dry port i Taulov er ikke bare ejet ADP A/S, men også af pensionsselskabet PFA, altså private midler. Det ser vi som en fremtidssikring. Det sikrer, at vi bygger den rigtige kapacitet til markedet, så de danske og internationale kunder får endnu bedre løsninger og kan tilbyde endnu mere konkurrencedygtige løsninger til deres kunder.

Største udskibning af jern

- For to uger siden havde vi Danmarks største udskibning af genanvendeligt jern til Tyrkiet sammen med to af vores kunder, hvoraf den ene har placeret sit centrallager i Taulov. Vi fik sejlet jern ind fra både Tyskland og Danmark. Desuden kom der gods på lastbil fa forskellige steder i landet. Det hele blev konsolideret til et stort skib, som sejlede til Tyrkiet.

- Det er forskellen på at være kunde hos os eller kunde i en mindre havn, hvor man ikke ville kunne have gjort det og opnået stordriftsfordele.

50.000 kvadratmeter lager

- Vi oplever en historisk høj efterspørgsel efter moderne lagerfaciliteter i Danmark. Derfor tilbyder vi 50.000 kvadratmeter på markedet næste år, fortæller Rune D. Rasmussen.

- Vi glæder os meget til - senere på efteråret - at fortælle omverden om de nye kunder, der er interesseret i projektet. Jeg er helt sikker på, at vi til november og december kan fortælle, at vi har fået nye kunder alle tre steder: Nyborg, Fredericia og Taulov.

Middelfart Trafikhavn solgt

Transportmagasinet: Hvad med trafikhavnen i Middelfart?

- ADP har ejet Middelfart Trafikhavn siden 2002, men nu sælger vi den tilbage til Middelfart Kommune. ADP fortsætter med at stå for drift og vedligehold af trafikhavnen. Vi laver en managementaftale med kommunen om de aktiviteter, der er og fortsat skal være i Middelfart.

Transportmagasinet: Skal Middelfart afvikles som trafikhavn? Er der ikke kommercielle muligheder i Middelfart for ADP?

- Jo, det er der. Derfor bliver Middelfart Kommune ved med at drive erhvervshavn derovre. Der er lejeaftaler, som skal overholdes. Og så må man se, hvordan tingene går med tiden, og hvilke muligheder, der opstår for Middelfart Kommune.

Det er de nye ejere, som må vurdere, hvad de mener, der skal ske derovre på langt sigt.

- Middelfart Kommune bliver ved med at være minoritetsaktionær i ADP med 0,4 procent af aktiekapitalen.

Bedre infrastruktur

Transportmagasinet: Sker der nogle forbedringer af infrastrukturen i Fredericia og Taulov?

- Ja, det gør der. Der er masser af debat om infrastrukturen i Taulov, fordi der sker så meget. Og i fremtiden bliver der endnu større pres på infrastrukturen. Tilvæksten er stor i Taulov, og antallet af lastbiler vil kun blive ved med at øges i området de kommende år.

- Afkørsel 59 er ved at blive udvidet nu, og vi har hele tiden fokus på, hvordan vi kan få udvidet infrastrukturen ved til- og afkørselsramper langs med Taulov. På det område vil vognmændene og speditørerne blive fuldstændig bakket op.

- I Taulov Dry Port vil vejnettet blive forberedt til modulvogntog, så alle de kryds og interne veje, vi bygger, bliver til modulvogntogene.

- Vi tilbyder også virksomhederne, at de kan køre med terminaltraktorer imellem alle områderne i Taulov. Det er noget nyt, som man ikke ser andre steder; men det betyder, at man kan få bragt trailerne i position, så de står klar, når lastbilerne kommer til terminalerne.

- Fleksibilitet er nøgleordet. Vognmænd og speditører har nærmest ingen ledig tid tilbage. De skal udnytte køre/hviletiden maksimalt, og så er det guld værd, hvis vi kan skabe noget fleksibilitet til dem.

Min far er vognmand...

- Min far er vognmand, og jeg er vokset op på en gård. Som uddannet speditør ved jeg godt, at overholdelse af køre/hviletiden er vigtigt.

- Der er helt klart kommet en havnedirektør, der kender til de udfordringer, som vognmænd og speditører står med. Og det vil havnedirektøren selvfølgelig prøve at tænke ind i den logistik og infrastruktur, som skal gælde for Nyborg Havn, Fredericia Havn og ikke mindst i Taulov Dry Port.

Rune D. Rasmussen glæder sig over, at der er kommet en ny regering, for som han siger, kommer der måske fart i revisionen af havneloven.

- Jeg synes, at tingene har stået stille alt for længe. Som aktieselskabshavn oplever vi, at der ikke er lige vilkår for alle i havnebranchen. Jeg regner stærkt med, at der er en retfærdighed til, og at der kommer ens vilkår for alle havne hurtigst muligt med en revision af havneloven, slutter Rune D. Rasmussen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157