Højteknologisk brandbil rykker ud til lastbilbrande på Storebælt
Efter flere episoder med lastbilbrande, senest i juli, har Sund & Bælt investeret i en specialsprøjte til slukningsarbejdet. Den skal være med til at højne sikkerheden for de mange tusind trafikanter, der dagligt bruger broen.
Udstyret med en 14 meter lang bom kan det nye brandkøretøj med en fjernstyret vandkanon sprøjte vand ind fra broens yderside og nå ellers svært tilgængelige og kritiske steder.
- En lastbilbrand er en kompliceret størrelse at håndtere på en bro. Dels er det en stopklods for trafikken, som ikke kan ledes en anden vej. Men det handler i høj grad også om at beskytte hængebroens kabler mod brandskader, så vi sikrer, at bæreevnen ikke bliver påvirket, siger Kim Agersø Nielsen, teknisk chef i Sund & Bælt med ansvar for konstruktioner og anlæg.
- Med en brændende lastbil i nødsporet er det svært at komme til med almindeligt brandslukningsudstyr. Den nye sprøjte er bygget til formålet og kan bekæmpe ilden udefra. Den kan dermed sænke temperaturen meget hurtigere, så broens hovedkabler ikke tager skade.
Ikke en hyldevare
Når den gamle brandbil triller endeligt i garagen, er det efter mere end 20 års tjeneste på Storebæltsbroen. Den bliver afløst af et tilløbsstykke for entusiaster. Foruden den bevægelige bom med vandkanon har den plads til tre gange så meget vand som sin forgænger, et højteknologisk skumanlæg der gør den drøj i brug, og desuden har den mulighed for at bjerge biler og mindre varevogne væk – en unik kombination af værktøjer samlet i én sprøjte.
- Det er noget, vi glæder os meget til. Den giver os nogle andre muligheder og værktøjer til brandbekæmpelse og oprydning. Sammensætningen af elementer gør, at vi får et væsentligt bedre værktøj, som også kan medvirke til at genetablere fremkommeligheden på broen hurtigere, siger Michael Djervad, beredskabschef hos Slagelse Brand og Redning, der sammen med Sund & Bælt har taget beslutningen om den nye brandsprøjte.
En del af et større beredskab
Sund & Bælt vurderer jævnligt beredskabet og har blandt andet på baggrund af danske og internationale erfaringer med lastbilbrande øget indsatsen med brandsikring. Siden foråret er der arbejdet på at sikre cirka 1200 meter hovedkabel med brandhæmmende maling og isolerende brandtæpper, der skåner stålet fra varmen ved en eventuel brand.
- Det er et område, vi jævnligt kigger på. Lastbilbrande er ikke mere sandsynlige på en bro en andre steder, men konsekvenserne er bare større her. Så det er et sted, hvor det giver rigtig god mening at brandsikre, siger Kim Agersø Nielsen.
Den nye specialsprøjte er bestilt og forventes leveret i efteråret næste år.
FAKTA: Storebælts nye brandbil
|