Dekra: Flere kvinder er på vej ind i transportbranchen
Transportbranchen mangler stadigvæk chauffører. I Sverige oplever de dog en ny tendens, som kan ændre på dette. Flere og flere kvinder er nemlig begyndt at vælge en transportuddannelse. Samme tendens ser de hos Dekra i Danmark, hvor de oplever en markant stigning i antallet af kvinder, der tager lastbilkørekort.
Flere kvinder bliver lastbilchauffører
En undersøgelse om rekrutteringsbehovet i transportbranchen udarbejdet af TYA, Transportfagenes Erhvervs- og Arbejdsmiljøråd i Sverige viser, at de ligesom Danmark får stor mangel på chauffører i fremtiden. Men det ser ud til, at Sverige har knækket koden til at få kvinder til at vælge en transportuddannelse. Her udgør kvinderne nu 25 pct. af eleverne på chaufføruddannelsen.
Den samme tendens spreder sig til Danmark. I 2018 udgjorde kvinderne 6,8 pct. af alle kursister på Dekras kursus til lastbilchauffør. Det er næsten syv gange så mange som i 2016, hvor kun ca. 1 pct. af de nyuddannede lastbilchauffører var kvinder.
Positiv udvikling skyldes øget fokus
Ifølge Dekra skyldes den positive udvikling et øget fokus på at tiltrække kvinder til transportuddannelserne. De har blandt andet gjort nye tiltag såsom kvindedage og lavet spørgeskemaundersøgelser.
- Jo flere kvinder, der tager lastbilkørekort, jo klogere bliver vi på, hvordan vi som branche kan blive endnu bedre til at tiltrække kvinderne og dermed reducere chaufførmanglen. Hvis der var lige så mange kvindelige lastbilchauffører, som der er mandlige lastbilchauffører, ville vi ret hurtigt komme den udfordring til livs, siger Dekras administrerende direktør Peter Laursen.
I dag er kun 1,5 pct. af alle danske lastbilchauffører kvinder. Men der er håb for fremtidens chaufførmangel, hvis den positive udvikling fortsætter, vurderer Dekra.
Også en branche for kvinder
Spørger man Ann Liljeholm, der er driftsleder hos Lindströms Transport i Sverige, hvordan Sverige har gjort transportbranchen attraktiv for kvinder, fremhæver hun især to ting: Arbejdsmiljø og at samspillet mellem arbejde og privatliv kan gå op i en højere enhed. Derfor anbefaler hun også individuelle arbejdstider, så hver enkelt kan få puslespillet til at gå op.
I en spørgeskemaundersøgelse i marts 2019 spurgte Dekra 140 kvinder om, hvordan det er at arbejde i transportbranchen. Her svarede hele 93 pct., at de ville anbefale branchen til andre kvinder. De fremhæver især høj arbejdsglæde, selvstændighed og frihed. Og så mener mange kvinder, at det er misforstået, at det er tungt og beskidt arbejde at være lastbilchauffør. Branchen har ændret sig, og i dag findes der blandt andet forskellige hjælpemidler til at af- og pålæsse.
Ifølge Peter Laursen er det vigtigt, at branchen lytter til, hvorfor kvinderne tager lastbilkørekort, og hvad de synes om chaufførjobbet:
- Kvinder udgør fortsat en uudnyttet ressource i forhold til at få flere godschauffører på landevejen, og som uddannelsesinstitution har vi en klar interesse i at gøre chaufførerhvervet mere attraktivt for kvinder, siger Peter Laursen, som også er en del af brancheorganisationen ITD’s kvindepanel, hvis formål er at undersøge, hvordan godstransportbranchen kan gøres mere attraktiv for kvinder.