LEDER: Slut med at overhale?
Nu vil regeringen de såkaldte elefantvæddeløb til livs. Det er overhalinger, hvor en lastbil der kører 88 km/t overhaler en anden lastbil, der kører 87 km/t.
Ja, endelig er der nogen, der vil gøre noget ved disse irriterende og komplet unødvendige overhalinger. Spændende at se, hvilken løsning regeringen disker op med i den henseende.
Nåh.... man forbyder bare alle lastbilsoverhalinger! Så enkelt er det!
FØRSTE GANG, der kom et overhalingsforbud, var i 2011, da man indledte et forsøg med fire lange strækninger på motorvejsnettet med overhalingsforbud. Forsøget blev gjort permanent året efter - og samtidig blev forbuddet mange steder begrænset til kun at omfatte morgen- og eftermiddagsmyldretiderne.
Overhalingsforbuddet blev stort set respekteret, viste Vejdirektoratets målinger dengang. Andelen af lastbiler i venstre spor faldt fra 2-3 procent til under 1 procent, når der var et forbudsskilte. Derimod var der ekstra mange lastbiler i overhalingsbanen, når forbudszonen ophørte.
FORBUDDET HAR IKKE haft nogen målbar virkning på gennemsnitshastighed eller trafiksikkerhed. Der er ingen undersøgelser, der underbygger fornuften i sådan et forbud - og man har ingen konkret videnskabelig dokumentation for en positiv effekt.
Alligevel vil regeringen fordoble strækningerne med overhalingsforbud. Begrundelsen er en bedre afvikling af trafikken. Der er ganske enkelt for mange biler på vejene - eller sagt på en anden måde: der er ikke veje nok til de biler, der kører.
FORBUD ER EN typisk politikerløsning på et problem. Når der er noget, man ikke vil have, så udstikker man bare et forbud.
Sådan så vi det også med et af de store miljøproblemer: dieselbilerne. Hvordan løser man det? Man forbyder da bare dieselbilerne - godt nok først et stykke ude i fremtiden, men man udstikker bare et forbud.
JEG TROR DESVÆRRE, at når man forbyder lastbiloverhalinger, låser man lastbilerne fast i det højre spor.
Konsekvensen bliver, at alle personbiler - både de langsomme og de hurtige - vil befinde sig i det venstre spor. Og så vil man ikke opleve en bedre afvikling af trafikken.
Tværtimod - men det er først noget, der bliver erkendt om nogle år. Til den tid finder man vel på et andet forbud.
med venlig hilsen
Jesper B. Nielsen
chefredaktør, Transportmagasinet