Vognmand: Ellastbiler bliver ikke en godsløsning de næste årtier
- Biogas som brændstof til lastbiler er ikke bare en lavthængende frugt som del af løsningen på klimaudfordringen. Det er nærmest en nedfalden frugt, og det kan kun gå for langsomt med at få sat afgiften ned på niveau med den, der er på dieselolie.
Sådan sagde Ole Hvelplund, administrerende direktør i biogasselskabet Nature Energy, da han holdt oplæg på Transportens Dag i DI. Det skriver DI Business.
Det kommer næppe bag på mange, at han argumenterer for biogassen, men hans ambitioner bakkes nu også op af DI’s 2030 plan, hvor fremme af biogas som drivmiddel til godstransporten er et af de forslag, der samlet set skal hjælpe regeringen med at nå målet om 70 procent reduktion af CO2-udledningen i 2030.
- Vi foreslår, at regeringen indfører tilskud til køb af biogasdrevne lastbiler og sænker afgiften på brændstoffet, så det som minimum matcher niveauet for diesel, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Dyrere end dieselbiler
Lastbiler, der kører på gas, er i øjeblikket dyrere end almindelige lastbiler. Dertil kommer, at gassen i Danmark er dyrere i afgift pr. kørt kilometer end diesel, og at beskatningen af gassen ligger markant over resten af EU. Og i både Sverige og Tyskland støttes efterspørgslen efter gaslastbiler.
- Danmark risikerer derfor at blive en ”diesel-ø” mellem de to lande. Og da biogassen i øjeblikket er den bedste og mest økonomiske måde at sænke godstransportens klimabelastning, mener vi, der bør investeres i denne omstilling, siger Michael Svane.
Han bakkes op af Mogens Therkelsen, direktør i vognmandsfirmaet H. P. Therkelsen, der selv har ca. 100 lastbiler i drift og desuden opererer med 250 lastbiler i hele Europa.
- Vi arbejder på at få biogas i bilerne. Men lastbiler med biogasmotorer er 50 procent dyrere end dem med diesel, og den merpris er kunderne ikke parat til at bære, og vognmandsbranchen kan ikke selv bære den. Derfor skal omstillingen sættes i gang med offentlige investeringer, siger Mogens Therkelsen.
Han påpeger dog, at omstillingen ikke bliver problemfri, selv om der kommer offentlig støtte til den.
- Man skal huske, at vi er i stærk international konkurrence, og det vil næppe være alle lande i EU, der er ligeså ambitiøse på den grønne omstilling, som vi er i Danmark. Derfor kan dyre danske løsninger stille os svagere overfor vores konkurrenter i de andre lande, siger Mogens Therkelsen.
Mangler gastankestationer
En anden udfordring for omstillingen til biogas er det lave antal af gastankestationer. Der findes i øjeblikket i alt 19 af dem, og Nature Energy har for kort tid siden opkøbt de 16 af dem.
- Vi vil gerne tage stafetten med at løfte gassen ind i transportsektoren og kommer også til at investere i det. Vi oplever også, at politikerne er med på vores ambitioner, men at de bremses af embedsmænd, der ikke ser på afgiften pr. kørt kilometer og derfor mener, det bliver dyrt for staten. Men når man regner pr. kørt kilometer, kan omstillingen ske provenuneutralt for staten, samtidig med at brændslet bliver CO2-neutralt, siger Ole Hvelplund.
Også Mogens Therkelsen er optaget af at få etableret gastankstationer. Særligt på transportcenteret i Padborg, hvor vognmandsvirksomheden har hovedkvarter.
- Transportcenteret er Europas tredje største. Men hvis vi ikke meget hurtigt får etableret en biogastank på stedet, risikerer vi, at tyskerne åbner et transportcenter på deres side af grænsen og dermed løber med al omsætningen. Det vil blive dyrt både for os og for Danmark som samfund, hvis det sker, siger Mogens Therkelsen.
Politisk vilje
På Transportens dag deltog også transportminister Benny Engelbrecht (S). Han kom ikke med nogen konkrete løfter til branchen men lovede at arbejde for brede og langsigtede forlig, så branchen kan investere langsigtet.
- Vi skal kigge på alt hvad der hedder biobrændsel og vælge det miks, der giver det bedst mulige miks i sidste ende. Most “bang for the buck”, som man siger. Og på godstransporten giver det ekstremt god mening at gøre det på den rigtige måde, sagde Benny Engelbrecht.
Den rigtige måde er – ifølge vognmand Mogens Therkelsen – i hvert fald ikke at satse på ellastbiler.
- Det kommer ikke til at fungere for godstransporten de første par årtier. Det tør jeg godt love, siger vognmanden.
Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business |
Kilde: DI Business